V Česku přibývá minipivovarů
V České republice, která je proslulá svým pivem, už zdaleka nenajdete jen velké pivovary. V posledních letech přibylo tzv. minipivovarů. Jsou to malé rodinné podniky nebo i jednotlivé restaurace, které obnovují tradici vaření vlastního piva a tak se snaží nalákat zákazníky.
"Téměř nejvíc minipivovarů v českých zemích je na Ostravsku, kde je jich kolem 25. Potom je to samozřejmě Praha, kde je vysoká kupní síla a relativně dost je jich i na Vysočině a v severních Čechách, zatímco takové bohaté nebo relativně bohaté a spokojené jižní Čechy mají minipivovarů minimum."
Kdy minipivovary vznikly a jak se jim dařilo v konkurenci s velkými českými pivovary, které hned na začátku 90. let skoupili zahraniční vlastníci?
"Minipivovary v českých zemích začaly vznikat až po roce 1990. V té době tady byl v podstatě jeden jediný minipivovar, to byl minipivovar U Fleků. V 90. letech se móda minipivovarů nebo ten trend minipivovarů začal prosazovat i v Čechách, ale obrátky opravdu nabral až po roce 2003 a 2004, kdy ten nárůst byl, jak už jsem říkal, těch 20 pivovarů ročně. Jinak minipivovary vznikly v 60. letech v Americe jako odezva na monopolizaci trhu, kde 4 velké společnosti vyráběly jeden druh piva, akorát ho každá jinak nazvala. To vyvolalo tlak na pestrost, lidé si řekli, že když mi není schopný velký pivovar nabídnout dobré pivo, tak si ho začnu vařit doma. Tehdy začaly vznikat domácí pivovary, které přerostly až do gigantů, které dneska vaří třeba 2 miliony hektolitrů piva, jako je pivovar z Bostonu Samuel Adams."
Mohly se české minipivovary nějak inspirovat těmito pokusy ze zahraničí? Inspirovaly se jimi?"Samozřejmě mohly se inspirovat a inspirovaly se jimi, i když u nás v Čechách to bylo dané trošku jinak. V Čechách má pivovarství obrovskou tradici a v každé vesnici býval pivovar. Ani neříkám v městečku, ale prakticky každá vesnice měla svůj pivovar a samozřejmě se vždycky vyskytnou zprávy a anály, že se v 16. a 17 století vozilo pivo do Vídně a do Prahy, bylo to strašně populární a to pivo bylo dobré. Sice to bylo období pěti nebo šesti let, ale vzpomínají na to doteď. V Čechách bylo rozhodně na co navazovat a také celá řada těch minipivovarů vzniká v krásných budovách starých pivovarů."
Jak mohou minipivovary fungovat jako turistická atrakce? Pokud vezmeme Prahu, nakolik jsou oblíbeny u obyvatel Prahy a nakolik jsou naopak oblíbeny u cizinců, kteří sem přicestují?
"Cizinci, kteří jezdí do Česka, vědí, že Čechy mají vynikající a dobré pivo. Ze svých zemí vědí, že pivo v minipivovarech bývá čerstvé, zvláštní a většinou lepší než z velkých pivovarů. Takže i tady vyhledávají minipivovary. Češi tam chodí, když chtějí cizincům ukázat dobré české pivo."
Z jakých zemí jsou ti zájemci?
"Je to samozřejmě podle toho, kdo sem do Česka nejvíc přijíždí. V těch minipivovarech bych řekl, že to jsou opravdu především Rusové a Němci."
Co třeba Britové? Tam je silná pivní kultura ...
"Britové samozřejmě taky, ale kupodivu toho není tolik. Zřejmě jim stačí běžné pivo a nemusí vyhledávat minipivovary. Na druhé straně existuje po světě už pivní turistika a už se potkáváme s Američany, s Australany, kteří jedou vyloženě za pivem a už mají seznam minipivovarů, které musí navštívit. Když tam nebudou, nepoznali Čechy."Jak se liší výrobní postup u velkých pivovarů a minipivovarů? Liší se v něčem zásadně, nebo je to prakticky stejné a liší se to jen v surovinách?
"Výrobní postup se prakticky neliší ani v surovinách, ani v tom základním technologickém postupu. My jako minipivovary ale máme jednu obrovskou výhodu. Pivo prodáváme drtivou většinou nefiltrované a čerstvé. I ve velkém pivovaru když mají vzácnou návštěvu a chtějí ji uctít, tak přinesou pivo ze sklepa, to znamená nefiltrované, čerstvé pivo. To je vždycky v tom pivovaru nejlepší. Přesně takové pivo v takové kondici my prodáváme. Máme tu obrovskou výhodu, že nemusíme filtrovat, stabilizovat, pasterovat, takže šetříme poměrně velké peníze a kvalita toho piva zůstává vysoká. To je zásadní rozdíl oproti velkým pivovarům."
Jak vidíte budoucnost restauračních minipivovarů - to znamená restaurací, které si vaří své vlastní pivo? V poslední době se to také stává poměrně rozšířeným trendem. Třeba některé městské části v Praze budují pivovary... Jak se k tomu stavíte?
"Nesmí se tam zapomenout především na první část toho názvu - restaurační minipivovar. Ten minipivovar může být malý, může být u té restaurace, ale především je to o té restauraci. Celý ten byznys je na tom postavený, vy ty peníze potřebujete dostat zpátky. To znamená kvalitní jídlo, dobré jídlo, dobrá obsluha a dobré pivo. Ten koncept spočívá v tom, že to pivo vám lidi do restaurace přitáhne, ale vy jim musíte dát najíst a musí to být dobré. Že si městské části staví svoje pivovary - to je přesně o tom, co jsem říkal. Tradice tady je, byla a navazuje se na ni. Samozřejmě to je ve stávající době docela dobrý byznys."
Jak vidíte budoucnost minipivovarů v Praze a v Česku vůbec?
"V Česku to vidím někde na té hranici 250 minipivovarů v celém Česku. V tu chvíli podle mého mínění už přestane být minipivovar tak vzácný a tak dalo by se říct raritní. Stane se to pro lidi vcelku všedním a móda minipivovarů trošku opadne. Pokud dodrží to pravidlo, že budou dělat dobré pivo a dobré jídlo, tak o jejich budoucnost vůbec nemám strach. A v Praze vidím tu hranici někde kolem 30 minipivovarů, to znamená jednou tolik, než je jich dnes."A s mikrofonem jsme zavítali do jedné z pražských restaurací, kde vaří své vlastní pivo. Mluvili jsme s provozním Radimem Habartou.
Co tady nabízíte za piva?
"Standardně nabízíme osm druhů piv, což znamená pšeničné, višňové, kávové, světlý ležák, tmavý ležák, banánové, kopřivové a jeden druh piva, který se často obměňuje, což je v tuto chvíli tokajské. Všechno to jsou naše piva, všechna se dělají v našem pivovaru."
Jak dlouho takto fungujete?
"Přes 10 let, myslím, že je to 12 let."
Chodí k vám Češi, nebo spíš turisté?
"Záleží na období, ale větší část v současné době tvoří turisté."