V Neratovicích bude cestující vozit vodíkový autobus

Už na podzim tohoto roku vyjede do ulic ve středočeských Neratovicích autobus poháněný vodíkem. Jedná se o vůbec první prototyp vodíkového autobusu v zemích bývalého východního bloku. Je výsledkem spolupráce českých a německých firem a k jeho vzniku přispěly i evropské fondy. Podrobnosti zjišťovala Milena Štráfeldová:

Schéma palivového článku,  foto: VŠCHT
Voda bude uhlím zítřku, napsal Jules Verne ve svém románu Tajuplný ostrov z r. 1875. Ke skutečnému uplatnění vodíkového pohonu však dochází až o více než století později, kdy se konstruují palivové články pro auta, lodě i ponorky. Po roce 2000 se v Barceloně, Hamburku, Stockholmu nebo v Austrálii objevily i první vodíkové autobusy. Na podzim se podobný autobus rozjede i v Neratovicích. Jeho přednosti popisuje Zdeněk Fajkus z mnichovské společnosti Proton Motor:

"Tento autobus, který už funguje a který chceme představit české veřejnosti v létě tohoto roku, má tři hlavní výhody. A to, že je absolutně bez emisí, jediným odpadním produktem je voda, a to dokonce čistá destilovaná voda. Nemá prakticky žádné vibrace, protože tam nejsou žádné prvky, které by něco spalovaly nebo se nějak točily atd. A zároveň je takřka nehlučný, jeho hluk se dá zhruba srovnat se zvukem, který vydává trolejbus."

Luděk Janík
Koordinátorem česko - německého projektu, na který přispěla i Evropská unie, je Luděk Janík z Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy. Vysvětlil, co autory celého projektu motivovalo:

"Zejména chceme uvést vodíkové technologie do používání v České republice, a to právě v dopravě a energetice. Hlavním důvodem je jednak snížení závislosti České republiky na dodávkách fosilních paliv, a za druhé snížení zátěže životního prostředí."

Prosadit prototyp vodíkového autobusu do provozu v městské hromadné dopravě podle něj ale nebylo snadné:

"Nebyla to jednoduchá záležitost, protože se jedná o unikát nejen v České republice, ale taky v nových evropských státech. Takže pro ty, kdo se zúčastnili po technické stránce, tak pro schvalovací orgány, to bylo něco, s čím se dosud nesetkali. Nicméně musím říct, že přístup všech byl profesionální a dobrý. Určitě tam hrálo roli to, že všichni mají zájem na tom, aby se vodík dostal do popředí."

Kritici vodíkového pohonu se obávají, že může způsobit výbuch. To ale vyvrací například Jiří Kolář ze společnosti Veolia Transport, která bude neratovický autobus provozovat:

"Byť je to třaskavý plyn, tak jsou tam tak nastaveny bezpečnostní limity a je to tak bezpečné vozidlo, že tam nehrozí nic pro cestující, ani pro řidiče nebo kolemjdoucí."

Vodíkový autobus bude v ulicích Neratovic převážet cestující možná i několik let, nežli autoři projektu prověří všechny jeho systémy. A podle Zdeňka Fajkuse by nemělo zůstat u jediného prototypu:

"Zkušenosti, které jsme získali při výrobě tohoto prototypu, by bylo velice vhodné využít ve větších sériích. Ukázat, že ten autobus není jeden jediný, který bychom měli obdivovat a chodit kolem něj jako kolem nějaké sochy, ale že to je autobus, který ukazuje do budoucna, jak zhruba za dvacet, za třicet, za padesát let budeme jezdit."