V Ostravě vrcholí Dny nové hudby
V Ostravě existuje unikátní hudební zařízení, takzvané Centrum nové hudby. Podstatnou náplní jeho činnosti je organizování Ostravských dnů nové hudby, které tento týden vrcholí. Ze severomoravské metropole se hlásí kolega Vilém Faltýnek, který toho o vztahu Ostravy a nové hudby řekne víc.
"Ostravské dny nové hudby jsou bienále, to znamená, že se konají jednou za dva roky. Letos je to třetí bienále. Dny nové hudby trvají vždy tři týdny a vrcholí týdenním festivalem. Během něj bude letos uvedeno čtrnáct koncertů. Z celkem sedmdesáti skladeb, které zazní, bude pětadvacet světových premiér. Ostravské dny nové hudby jsou mezinárodní akce, sjíždějí se sem hráči, skladatelé, dirigenti a studenti z celého světa. Během přípravných čtrnácti dnů se účastní seminářů a workshopů a zároveň zkouší díla, která potom budou uvedena na koncertech. Takže se dá říct, že jedno unikum je samotné zaměření na soudobou vážnou hudbu v tomto mezinárodním kontextu, a druhé aktivní způsob, jakým vlastně celá akce probíhá, a toto propojení dílen a přehlídky."
Jak se vůbec v Ostravě zrodil nápad takovou akci zorganizovat?
"Už na první pohled je zřejmé, že za tím nápadem stojí nějaká výrazná osobnost, která má silný mezinárodní přehled. Iniciátorem a ústřední osobností je Čechoameričan Petr Kotík, skladatel a dirigent. Kotík od roku 1964 spolupracoval se slavným americkým hudebníkem Johnem Cagem a jejich spolupráce trvala až do Cageovy smrti v roce 1992. Tento vliv se na Kotíkovi nesmazatelně podepsal, ale není to tak, že by byl pod Cageovým vlivem, naopak vždycky se projevoval jako výrazná osobnost po Cageově boku. Kotík od roku 1969 trvale žije ve Spojených státech a zabývá se soudobou hudbou. Ve středu vyvrcholil večerní koncert jeho provedením dnes již klasické skladby dalšího velkého představitele americké nové hudby Mortona Feldmana String Quartet and Orchestra z roku 1973."
Čím se tento festival liší od jiných festivalů?
"Jiné podobné festivaly prakticky nejsou. Ono je to tak, že Ostravské dny nové hudby kromě toho, že jsou festivalem, jsou zároveň dílnou. Lidé se tady potkávají, tráví spolu intenzívní čas, pracují spolu na přípravě koncertů, jsou nastudovávány skladby jednotlivých účastníků. Ostravské dny nové hudby mají i svoje tzv. rezidentní studenty - to jsou většinou mladí lidé, kteří se tady na jedné straně vzdělávají, navazují kontakty, a zároveň jsou tady uváděna jejich díla. Takže na odpoledních koncertech často zaznívají tyto drobnější skladby mladých autorů. Ještě bych možná upozornil na jedno unikum, které tato akce má - totiž na možnost pracovat s velkým symfonickým orchestrem, což u vážné hudby tohoto zaměření nebývá vůbec běžné."