Zájem o Ostravské dny nové hudby roste

r_2100x1400_radio_praha.png

Ostrava je v těchto dnech dějištěm významné mezinárodní hudební akce. Pod názvem Ostravské dny se tu koná páté bienále nové a experimentální hudby. Festival končí v sobotu, ale už dnes se pokusíme shrnout, jaký letos byl. Slovo má Vilém Faltýnek.

Pro diváky začal festival před týdnem, ale hudebníci se tu z celého světa sešli už o dva týdny dříve. Ostravské dny jsou totiž i pracovním a studijním setkáním. Provedení všech skladeb se totiž připravuje až na místě a například orchestr Ostravská banda se schází pouze pro potřeby festivalu. Takzvaných rezidentních studentů ostravských dnů bylo letos 34, jako autoři se na programu podíleli asi z jedné třetiny.

Spisarová: "Přijeli z 18 zemí světa a některé skladby byly prostě fantastické, na vysoké úrovni. Vždycky ta kvalita studentů je rozhodující pro to, co tady děláme, a letos musím říct, že se ta skupina 34 studentů velmi vydařila,"

říká výkonná ředitelka festivalu Renata Spisarová. Letošní ročník byl podle ní velmi úspěšný, potvrdil se totiž rostoucí zájem veřejnosti o tento typ hudby.

Spisarová: "Nárůst zájemců o festival, který provozuje novou a experimentální hudbu, nás velmi potěšil. Některé koncerty byly naprosto vyprodány, plný byl například koncert v kostele sv. Václava, kde se dávala nová hudba duchovního rázu. Nádherné byly koncerty v industriálním prostoru vítkovických vysokých pecí, kam jsme šli poprvé. tam proběhla prezentace multimediálního umělce Philla Niblocka."

V programu byli letos více než v předchozích letech zastoupeni i čeští autoři. Objevila se tu díla Petra Bakly, Michala Rataje, Jaroslava Šťastného alias Petera Grahama a Františka Chaloupky. A také Čechoameričana Petra Kotíka, který je duchovním otcem projektu. V roce 2001 Ostravské dny nové hudby zakládal. Proč se rozhodl pro Ostravu? Kromě toho, že toto průmyslové moravské město není příliš zatíženo kulturními tradicemi, což Kotík považuje za přínosné pro tvorbu experimentální hudby, je tu také ojedinělé vybavení ostravské Janáčkovy filharmonie.

Kotík: "Ty možnosti jsou v Ostravě neuvěřitelné, oni mají tři zkušebny, kde můžou simultánně zkoušet dohromady tři orchestry, dovedete si to představit? Je tam sál, kam můžete postavit tři orchestry a ještě se vám tam vejde publikum! To není v new Yorku, to není v Praze, myslím, že to není v Paříži, to máme v Ostravě. A potom tam je nová konzervatoř..."

Festival Ostravské dny se postupem času rozrůstá, přibývá koncertů, potřeba muzikantů i míst, do kterých s hudbou vstupuje. Letos to byly například zmíněné vysoké pece a kostely. Roste proto i finanční nákladnost bienále.

Spisarová: "Ten rozpočet samozřejmě roste. Akci připravujeme vždy zhruba dva roky a vždy končíme na nule, takže musíme pokaždé hledat nové zdroje. Do budoucna budeme muset najít asi 10 - 12 milionů korun."

Podle předběžného odhadu se letos prodalo na festivalové koncerty téměř 6000 vstupenek. Týdenní festival začal 21. srpna, skončí tuto sobotu večer. Uzavře ho koncert Ostravské bandy a Janáčkovy filharmonie v ostravském Domě kultury a na programu bude hudba Christiana Wolffa, György Ligetiho, Pabla Pampilla, Cassandry Miller a Edgara Varese.