Volby v Německu zasáhly i českou ekonomiku
V proběhlých německých volbách zvítězila konzervativní CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové. Pro Českou republiku to podle ekonomů znamená pokračování současné německé hospodářské politiky. S Německem má Česko hospodářsky velmi úzkou vazbu a tak se události na tamní politické scéně mohou ovlivňovat například český export.
"Myslím si, že dopady do české ekonomiky jsou v první řadě nepřímé. Není to tak, že bych zde viděl nějaký okamžitý pozitivní dopad. Spíš bych se bál toho, že v případě, že se Německu tak dobře nepodaří managovat krizi v eurozóně (jako jsme viděli v posledním roce nebo roce a čtvrt), tak to může mít na českou ekonomiku dopad negativní. Myslím si, že v tuto chvíli z hlediska pozitivních dopadů bude, pokud nevypukne nikde v žádné periferní ekonomice velké ohnisko napětí."
Velmi záleží na tom, za jak dlouho vznikne v Německu koaliční vláda.
"Lehce se můžeme dostat do situace, ve které Německo nebude mít vládu řekněme do druhé poloviny listopadu. To by mohlo být problémem pro řadu nedořešených věcí, které v eurozóně leží na stole. Mluvím zejména o projektu bankovní unie, kde je řada věcí, na které se čeká a čekalo se na ně s německými volbami a může se na ně čekat ještě daleko déle. Možná ještě palčivější otázka je znovupřepsání řeckého programu. Ukazuje se, že nefunguje a je znovu podfinancovaný. Pokud by se na tuto věc muselo kvůli nedořešeným koaličním jednáním čekat delší dobu, tak to dočasně může zvýšit napětí na trzích. V těchto dvou otázkách bych se bál, že je to něco, co může trochu ty trhy rozhodit. Svým způsobem to může poškodit některé periferie, doufáme, že to nebude něco, co by svým napětím dolehnout až do české ekonomiky."
Pavel Sobíšek, hlavní ekonom UniCredit Bank, také nečeká okamžité dopady do české ekonomiky. Českému rozhlasu řekl:"Bezprostředně si myslím, že k žádným změnám nedojde. Je svým způsobem i pro Česko důležité, že Angela Merkelová zůstane kancléřkou Německa. Je známo, že během jejího působení v Německu jsme neměli po té obchodní stránce s Německem vůbec žádné problémy. Předpokládejme, že i toto vydrží."
Šéf Hospodářské komory Petr Kužel vidí ve zvolení Angely Merkelové hlavně stabilizaci:
"Angela Merkelová bude vnášet, zejména v rámci eura, nové pozitivní signály. Pro nás to znamená zejména stabilizování trhu, práci pro naše podnikatele, tím pádem i práci pro občany této země a v neposlední řadě ukončení dlouho vlekoucí se dluhové a hospodářské krize."
Do Německa směřuje zhruba třetina českého vývozu. Země tak zůstává naším nejdůležitějším obchodním partnerem. Podíl se v posledních letech lehce snižuje, i když podle čísel statistického úřadu jen v procentech. V roce 2005 mířilo do Německa přes 33 procent z celkového vývozu, v roce 2011 byl tento podíl 32,1 procenta. Souvisí to také s dlouhodobou strategií České republiky, která se snaží exportní trhy rozšiřovat i mimo země Evropské unie. Český statistický úřad také upozornil na to, že v době krize došlo ve vzájemném obchodu k mnohem menšímu propadu než u ostatních států. Pro Česko je tedy důležitá poptávka německých domácností.
"Německo zůstává tím hlavním obchodním partnerem pro Česko. Útraty německých domácností - německý spotřebitelský košík - je pro české exportující firmy tím nejdůležitějším v zahraničí. I když jeho význam za posledních deset let poklesl, tak je suverénně na prvním místě. Až na dalších místech se nacházejí například Spojené státy nebo Francie. I když země jako Čína a Rusko nabývají na významu, tak jejich vliv na české hospodářství z hlediska exportu je pořád relativně malý oproti tomu vlivu německému."říká Jan Bureš a dodává svůj pohled do budoucna:
"Německo pro nás dál zůstane hlavním obchodním partnerem ještě po dlouhou dobu. Nemyslím si ale, že by v tuto chvíli bylo příliš dobré spoléhat se na to, že nám německé exporty pomohou nějakým výrazným způsobem z té poslední krize a recese, která v tuto chvíli končí. Poslední recese byla do velké míry dílem propadu domácí poptávky. Exporty do zahraničí i do Německa se vyvíjely v tu chvíli relativně slušně a částečně ten propad domácí poptávky vykompenzovávaly. Pokud bychom měli sázet na to, že nám pomohou německé exporty ještě dál se dostat z této recese, která končí, tak bychom museli vsadit na jejich daleko rychlejší růst. To si myslím, že není něco, co by se nám mohlo podařit. Spotřeba německých domácností v tuto chvíli také naráží na své přirozené mantinely a já příliš nevěřím tomu, že se útraty německých domácností dokáží nějakým výrazným způsobem zrychlit. Pro české podniky není moc cestou sázet na zrychlující německou spotřebu. Myslím si, že i když Německo zůstane hlavní obchodní partner Česka, tak v tuto chvíli minimálně - když se dívám na rok, na dva roky dopředu - bude klíčové poprat se s tím, aby se postavila na nohy domácí poptávka českých spotřebitelů."
Dodejme, že obchod Česka a Německa se točí téměř výhradně kolem automobilů. Dominantní postavení v českém vývozu na německý trh mají jednoznačně stroje a dopravní prostředky. Petr Kužel dodává:"Skoro 5 tisíc firem má propojenost se Spolkovou republikou Německo v rámci jakékoliv obchodu. Myslím, že pokud ten pozitivní vývoj půjde dál, tak je možné, že za prvé budou přibývat nová pracovní místa, ale v neposlední řadě by i Němci mohli znovu otevřít peněženky. To znamená, že škodovka by mohla více exportovat, chemicko-petrolejářský průmysl, IT technologie zařízení a energetika."