Zahraniční turisté začínají kromě Prahy objevovat i regiony

Zámek Lednice

Své brány už otevřely hrady a zámky a začíná se rozbíhat turistická sezóna. Cestovní ruch patří v Česku k důležitým odvětvím. Devizové příjmy z něho tvoří přes 5 procent hrubého domácího produktu a v cestovním ruchu nebo souvisejícím odvětví je zaměstnán každý desátý člověk. Podporou turistiky se zabývá i agentura CzechTourism, která má v zahraničí 21 zastoupení. Jak uvedl v rozhovoru se Zdeňkou Kuchyňovou ředitel Rostislav Vondruška, loni došlo k velkému přílivu turistů.

Zámek Lednice
Své brány už otevřely hrady a zámky a začíná se rozbíhat turistická sezóna. Cestovní ruch patří v Česku k důležitým odvětvím. Devizové příjmy z něho tvoří přes 5 procent hrubého domácího produktu a v cestovním ruchu nebo souvisejícím odvětví je zaměstnán každý desátý člověk. Podporou turistiky se zabývá i agentura CzechTourism, která má v zahraničí 21 zastoupení. Jak uvedl v rozhovoru se Zdeňkou Kuchyňovou ředitel Rostislav Vondruška, loni došlo k velkému přílivu turistů.

"Podle našich statistik přijelo v roce 2004 do České republiky o 19 a půl procenta více turistů než v roce 2003 a jejich celkový počet dosáhl téměř 8 milionů."

Loni proběhla reklamní kampaň, která líčila ČR jako klidnou zemi s historickými památkami a kulturou. Jakou jste zaznamenali odezvu v zahraničí?

"To, že proběhla kampaň, je zcela určitě pozitivní věc. Konkrétní podoba kampaně samozřejmě vyvolala různé reakce. Některé byly veskrze pozitivní, některé byly váhavé a jiné ji odsoudily za pocit takové pasivnosti, který v některých lidech vyvolávala."

Minulý rok vyšel průzkum, jak zahraničí vnímá Čechy. Jak ten průzkum pro ČR dopadl?

"Já si myslím, že je ČR vnímaná trošku jinak, než ten průzkum ukazoval. Myslím si, že není vnímaná čistě jako země tradic, neměnných věcí a nebo země rustikální. Myslím si, že mnoho lidí nás vnímá jako zemi, která je na cestě, na ekonomickém vzestupu a jako dynamickou zemi. Myslím si, že ten průzkum neukázal Českou republiku stoprocentně tak, jak je vnímána."

Jakou budete volit další reklamní strategii?

"My jsme pro letošek připravili reklamní kampaně pro Polsko a Rakousko z toho důvodu, že Polsko je země, kde jsme v minulém období zaznamenali pokles příjezdů a Rakousko z toho důvodu, že to je taková logická země, která je nám velmi blízká a kde dlouhodobě počty příjezdů stagnují. Nejvíc k nám jezdí turistů z Německa. V roce 2004 jich bylo celkem 1 990 tisíc, což je nárůst oproti roku 2003 o 9 procent. Zůstali u nás průměrně 4,8 dne, což je poměrně dlouhá doba. Na druhém místě je Slovensko s počtem 785 tisíc a následuje Velká Británie se stejným počtem turistů."

Na co si nejvíc turisté stěžují?

"Obecný fenomén, který by nás mohl poškodit, je nedostatečná poctivost všech, kteří vstupují do cestovního ruchu se svými službami. Ale tam si myslím, že nemáme velké problémy. Často jsou skloňovány služby taxi a pouliční kriminalita. Nicméně si myslím, že s těmito problémy se lze setkat ve všech vyspělých zemích. Myslím si, že s opravdovým problémem se kterým se u nás cizinci setkávají, a na který často poukazují, je taková ta vstřícnost našich obyvatel, ale i poskytovatelů služeb cestovního ruchu k nim jako turistům. Nám často chybí ten úsměv, neumíme tu službu poskytnout s radostí."

Praha a regiony - daří se tady už situaci zlepšovat nebo pořád většina turistů regiony nezná?

"Ta situace se pomaličku obrací ve prospěch regionů. Samozřejmě ten, kdo přijíždí poprvé, tak logicky přijíždí do Prahy a chce ji nejdřív poznat. Já si myslím, že máme to štěstí, že se k nám lidé opakovaně vracejí a ten kdo přijíždí podruhé, potřetí nebo i poněkolikáté tak samozřejmě kromě Prahy chce vidět i kousek ČR mimo Prahu a přávě tito turisté vyjíždí do regionů."