Zkapalněný plyn lze tankovat i v Česku. První plnící stanice na bioLNG zahájila provoz

Kamiony, autobusy a další vozy nad 12 tun mohou nově tankovat bioLNG, tedy zkapalněný biometan. Prodej tohoto paliva spustil distributor plynu GasNet -  jako první v Česku. Plnící stanici otevřel v Klecanech u Prahy. Tento unikátní obnovitelný zdroj produkuje minimální emise skleníkových plynů a nebude se na něj vztahovat emisní povolenka.

„Zahájením prodeje nízkoemisního bioLNG otevíráme novou kapitolu zelené nákladní silniční dopravy na tuzemském trhu. Toto unikátní palivo představuje vrchol čisté kamionové mobility,“ uvedl při otevření plnící stanice v Klecanech u Prahy generální ředitel skupiny GasNet Martin Gebauer.

BioLNG se vyrábí z odpadů ze zemědělství, ze zahrady, ze zbytků potravin, nebo dokonce z kalu odpadní vody. Zkapalněný biometan je tak možné získat prakticky z jakéhokoliv biologicky rozložitelného odpadu. Je přitom významně šetrnější k životnímu prostředí než benzín, nafta nebo LPG. Například oproti dieselu má zkapalněný biometan o 95 procent nižší emise.

Foto: Ondřej Deml,  ČTK

Podle odborníků je biometan, který má prakticky nulovou emisní stopu, v současné době nejčistší pohonná hmota v dopravě.  „BioLNG nabízí jediné skutečně dostupné a efektivní řešení, jak v tomto sektoru snížit emisní stopu i související náklady na emisní povolenky, které mají v dopravě začít platit v roce 2027,“ zdůrazňuje GasNet v tiskové zprávě.

Biometan v dopravě je využíván zejména ve Švédsku, Španělsku, Švýcarsku, Německu a Rakousku.  „Toto palivo je a bude konkurenceschopné,“ zdůraznil Filip Dostál, šéf rozvoje společnosti GasNet.

Začátek naplňování vize

Česká republika se prostřednictvím evropské směrnice o obnovitelných zdrojích energie zavázala k naplňování klimatických cílů EU. Cílem je snížit emise skleníkových plynů v dopravě o 14,5 procenta nebo dosáhnout podílu obnovitelných zdrojů energie ve výši 29 procent do roku 2030. Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) je právě biometan v současné době jednou z mála dostupných cest, jak tyto ambiciózní cíle naplnit

Petr Hladík | Foto: Dalibor Glück,  ČTK

„Za zásadní opatření považuji nedávné schválení programu na podporu výroby biometanu Evropskou komisí, které nám umožní poskytnout státní podporu na výstavbu a provoz nových nebo konvertovaných zařízení na výrobu biometanu. Je to začátek naplňování naší vize přechodu na bezemisní zdroje,“ vysvětlil ministr.

V Česku je podle něj aktuálně 540 bioplynových stanic, které vyrábějí elektřinu a teplo většinou vypouštějí do ovzduší. „Naší vizí je opravdu to přetvořit na biometanové stanice,“ doplnil Hladík.

Výhodou pohonu zkapalněným plynem je kromě nižších emisí oxidů dusíku, také nižší hlučnost. Plynové kamiony jsou podle odborníků tišší až o 9 dB, což je obrovská výhoda při provozu v obydlených oblastech.

Foto: Ondřej Deml,  ČTK

Na biometan se chce zaměřit i pražský magistrát, který loni koupil bioplynovou stanici v Chrástu u Poříčan na Nymbursku. Nyní může vyrábět plyn pouze z rostlinného odpadu, ale město ji plánuje upravit tak, že zvládne zpracovávat i odpad z gastronomických provozů v metropoli, a zároveň nainstalovat technologii na výrobu biometanu.

V současné době lze tankovat bioLNG na pěti místech v Česku. Všechny plnící stanice se nacházejí v blízkosti klíčových dopravních tepen České republiky. V blízké době plánuje GasNet uvést do provozu šestou stanici.

Autor: Katarína Brezovská | Zdroj: GasNet
klíčové slovo:
spustit audio