Alfons Mucha ve francouzském uměleckém centru v Aix-en-Provence. Poprvé je zde k vidění olejomalba Česká píseň

Plakát k výstavě

Umělecké centrum Hôtel de Caumont v Aix-en-Provence věnuje svou letošní zimní výstavu mistrovi secese Alfonsu Muchovi a jeho tvorbě inspirované prvky různých kultur od keltské až po japonskou, kde jsou krása a čistota prodchnuty mystikou, symbolismem a slovanskou identitou.

Portrét Jaroslavy z let 1927-1930 | Foto: © Mucha Trust 2023

K vidění je více než 120 litografií, reklamních produktů, kreseb, pastelů a fotografií ze sbírky Muchovy nadace. "Vystavovat v jižní Francii, v regionu, který má velký význam v historie naší rodiny byl pro nás jednou z hlavních motivací", vypráví pravnuk Markus Mucha.

"Moje prateta Jaroslava byla v mládí velmi nemocná. Rodina se tedy usadila na Azurovém pobřeží, aby jí pomohla zotavit se ve středomořském klimatu. Alfons by měl ze zdejší výstavy velkou radost. Vystavujeme zde poprvé nádherný portrét Jaroslavy nebo fotografie z ateliéru, kde často sedávala svému otci modelem."

Vedle slavných reklamních plakátů a divadelních upoutávek pro božskou Sarah Bernhardt, objevujeme také Muchovu - ve Francii málo známou - fotografickou tvorbu, a to prostřednictvím vzácných dokumentárních fotografií z jeho ateliéru v Paříži v ulici Val-de-Grâce.

Jeden z prvních grafiků, který navrhoval strategie, jak upoutat zákazníka

Dvůr hotelu Caumont | Foto: Alice Muthspiel,  Radio Prague International

Setkáme se zde také s Muchovými návrhy v oblasti propagace a reklamy na luxusní značky. Mucha byl pravděpodobně jedním z prvních grafiků, který vědomě zkoumal a navrhoval strategie na upoutání pozornosti zákazníka skrze účinný vizuální jazyk.

Pod vlivem svého přítele a parapsychologa Alberta de Rochase studoval Mucha ve svém fotografickém ateliéru paranormální jevy za pomocí hypnózy. S poznatky pracoval ve svých kompozicích zaměřených na mechanismu zrakového vnímání a následný psychologický dopad.

Olejomalba Česká píseň je ve Francii poprvé

Žena hledící do plamene svíčky  (1933) | Foto: © Mucha Trust 2023

Vyvrcholením výstavy je tvorba Muchy jako všeslovanského myslitele, který prosazoval solidaritu slovanských národů k dosažení společného cíle - vymanutí se z habsburské nadvlády.

Byla to právě výzdoba pavilonu Bosny a Hercegoviny na světové výstavě v Paříži, která ho utvrdila v jeho myšlence na vytvoření velkolepé série, která by připomínala dějiny slovanských národů od pravěku až po současnost.

Russia Restituenda  (1922) | Foto: © Mucha Trust 2023

Pozoruhodná olejomalba Česká píseň, na které dívka plete věnce, nebyla ještě nikdy ve Francii vystavena. Věnce symbolizovaly pro Muchu univerzální mír, který si pro lidstvo přál.

Jeden z nejdojemnějších a zároveň aktuálních děl je plakát Russia restituenda, a který před 100 lety Mucha apeloval na soucit s dětmi trpícími hladomorem nejen na Ukrajině. Výstavu secesní ikony Alfonse Muchy uzavírá působivá projekce obrazů ze Slovanské epopeje. "Můj dědeček toužil po lepším světě, kde by se lidé z různých kultur vzájemně respektovali a žili v míru a harmonii. V dnešním neklidném světě, nabývá jeho poselství mimořádného významu," sděluje vnuk John Mucha.

Autor: Alice Muthspiel | Zdroje: Hôtel de Caumont - Centre d'Art , Claudine Colin Communication
klíčové slovo:
spustit audio

Související