Alternativní MHD v Praze se pomalu ale jistě vrací do starých kolejí, k radosti i rozčarování mnohých
Povodně sebou přinesly řadu závažných omezení, nutily nás však také hledat nestandardní, tvořivá řešení nečekaných situací. Typickým příkladem může být pražský systém náhradní městské dopravy. Některá opatření by podle části veřejnosti dokonce mohla zůstat zachována.
Jak se vám v Praze po povodních cestuje?
"Hrozně, hrozně, je to katastrofa. Jezdím po Praze s auťákem a je to hrozný!"
"Nemusím přestupovat, mně se to líbí. Dřív jsem musela přestupovat na metro, mně se to teď líbí."
"My jsme tu autem a je to přesycené."
"Pro mně je to stejné, protože já do školy jezdím stejně jako předtím. Jen mně štve, že jsou narvaný tramvaje, jinak nic."
"V každém případě se snížil smog, když v centru nejezdilo tolik aut. To určitě."
Petr Štěpánek ze Strany pro otevřenou společnost kandiduje na funkci primátora Prahy. Povodně podle něj přinesly mimo jiné to zjištění, že
"...preferenci městské hromadné dopravy nestačí jen ji deklarovat slovně, ale že ji lze dělat i skutečně a to byly ty pruhy pro autobusy na magistrále, které tak nešťastně pražská radnice před několika dny zrušila."
Také současného primtora Igora Němce jsem se zeptal, jaké poučení si z povodní pokud jde o dopravu odnesl:
"Vyzkoušeli jsme si, jak by to vypadalo, kdyby se například za normálního fungování všech dopravních prostředků, které jsou k dispozici, uzavřelo pro auta centrum Prahy. Jsem si jist, že bez vybudování okruhu kolem města není možné uzavřít centrum pro auta."
O křeslo primátora usiluje i Pavel Bém z ODS. Také ten je přesvědčen, že dokud nebude dobudován dálniční obchvat Prahy, nelze situaci s automobily v Praze začít řešit.
"V okamžiku, kdy bude ve měst existovat tato páteřní dopravní infrastruktura, tak je možné přistoupit bez problémů k seriózní debatě o tom, jak má být omezena automobilová doprava v centru města. Ale do té doby musí být ta diskuse mimořádně citlivá."
Podle Petra Štěpánka je ovšem problém hlouběji spojen s korupčním prostředí v Pražském dopravním podniku a na magistrátu. Podle něj komise Rady hlavního města Prahy zasedají bez účasti veřejnosti, členy jsou často lidé s vazbami na firmy, které mají v Praze investorské zájmy nebo se podílejí na městských zakázkách.
Primátor Němec je přesvědčen, že ke změnám bude muset dojít. Podmínkou ovšem podle něj je, že ekologická sdružení přestanou blokovat výstavbu obchvatů. Ptám se, jestli je vůbec zapotřebí automobilovou dopravu z centra vytlačovat?
"No určitě. Když přestanou všechna ekologická hnutí bránit nemsmyslnými kroky tomu, aby se udělaly okruhy, zejména v Suchdole, tak až budou okruhy, to bude úplně nová éra pro Prahu. Bude odlehčeno centru a můžeme počítat i s takovými variantami, jako například zabránit průjezdnosti Prahy. Bez značek. Aby každý věděl, že např. po nábřeží se dostane jen do svého místa určení, ale Prahou neprojede. Ale nemůžeme bránit průjezdnosti v momentě, když nemáme okruhy."