Auta českých prezidentů: Tatrovky, darovaný Renault i BMW

Vozidlo Tatra 603-1 sloužilo v 60. letech 20. století na Ministerstvu paliv a energetiky

Československé a české prezidenty vozily automobily domácí i zahraniční produkce, až na vzácné výjimky šlo o limuzíny nejvyšších tříd.

Prezident Tomáš Garrigue Masaryk s vozem Škoda Hispano-Suiza | Foto: Škoda Auto

Při návratu do vlasti v prosinci 1918 jel Tomáš Gariggue Masaryk po Praze v luxusním voze Laurin a Klement. Později TGM používal pragovky, od poloviny 20. let se v prezidentské garáži objevila Škoda Hispano-Suiza, stavěná v Plzni ve španělské licenci, nahrazená o dekádu později Tatrou 80.

Tatra 80,  kterou používal T. G. Masaryk,  byla evidována jako soukromý vůz s poznávací značkou P 24 284. Značka P 1 se na něm objevila až později a po válce tento unikát přešel do sbírek dnešního NTM. | Foto: Klára Stejskalová,  Radio Prague International

Tatry využíval i Edvard Beneš, který měl ale raději individuálně postavenou Pragu Golden s pancéřovanou karoserií. Emil Hácha za protektorátu jezdil mercedesem, který v roce 1942 dostal od Adolfa Hitlera.

GAZ-M13 Čajka | Foto: János Tamás,  Wikimedia Commons,  CC BY 2.0

Po osvobození se ozdobami autoparku čs. hlavy státu staly britské daimlery, po Benešovi vozily i Klementa Gottwalda. První komunistický prezident ale v obavách o bezpečnost později raději využíval speciál Škoda VOS.

Od 50. let hlavu státu vozily automobily značek GAZ a ZIL. Například Ludvík Svoboda měl elegantní GAZ-M13 Čajka, Gustáv Husák později hranaté ZILy 114 a 115, část autokolon tvořily i domácí Tatry 613.

Tatru 603, která byla k vidění v rámci podzimní výstavy na nádvoří Strakovy akademie, využívali ministři i ředitelé státních podniků.

Vůz Tatra 613-S SPECIAL využíval šéf komunistů Miloš Jakeš. | Foto: Lenka Žižková,  Radio Prague International

V nástupci typu 603, Tatře 613-S, se pak v 80. letech minulého století vozil generální tajemník ÚV KSČ Milouš Jakeš. Její osmiválec o objemu 3,5 litru byl nejžíznivějším strojem se spotřebou okolo 18 litrů na 100 km. Další Tatra 613-4 v prodloužené verzi jezdila na úřadu vlády.

Poslední typ Tatry ve službách státu byl model 700-2, který využívalo ministerstvo zdravotnictví, ale měl ho v oblibě i tehdejší premiér Miloš Zeman, který s oblibou tvrdil, že čeští politici by měli jezdit českými vozy. Na jeho přání bylo několik těchto vozů vybaveno popelníky na palubní desce navíc.

Tatra 700-2,  oblíbený vůz předsedy vlády Miloše Zemana  (s popelníkem navíc) | Foto: Lenka Žižková,  Radio Prague International

Václav Havel nechtěl komunistická „papalášská“ auta

BMW 735,  které od roku 1991 používal prezident Václav Havel | Foto: Lenka Žižková,  Radio Prague International

Bývalý disident Havel nechtěl využívat tatry a ruské vozy ZIS a ZIL po Gustávu Husákovi. Krátce ho vozil poměrně obyčejný Renault 21 darovaný portugalským prezidentem, brzy ale přišla éra hradních BMW a mercedesů. Auta byla v barvách trikolory.

Prezident Václav Klaus pak používal vrcholnou Audi A8 s osmiválcovým motorem o objemu 4,2 litru a výkonem 228 kW, která dokázala uhánět rychlostí až 250 km/h. Typově nejnovější BMW 735 iL sloužilo na ministerstvu zdravotnictví.

Audi A8 prezidenta Václava Klause | Foto: Lenka Žižková,  Radio Prague International

Ve státních službách se ale objevily i poměrně exotické vozy, jako například Saab 9-5, který jezdil v letech 2001 až 2006 na Pražském hradě a následně pro Bezpečnostní informační službu.

Miloš Zeman se vrátil k autům domácí značky, konkrétně k vrcholnému provedení Škody Superb. V hradních garážích se objevilo také SUV Škoda Kodiaq.

Současný prezident Petr Pavel má k dispozici BMW nejvyšší řady 7. A i v nejvyšší funkci se nevzdal svého koníčka. Na služební cestu do německého příhraničí vyrazil na motorce stejné značky.

Zdroj: ČTK
klíčové slovo: