Automobily Hyundai se v Česku vyrábět nebudou
Jihokorejská automobilka Hyundai Motor nepostaví v České republice nový výrobní závod za 1,5 miliardy dolarů. Firma to oficiálně sdělila české vládní agentuře CzechInvest. Situaci mapoval Josef Kubeczka.
Zprávy o rozhodnutí jihokorejské automobilky byly v úterý poněkud zmatené. Ještě ráno tamní tisková agentura Jonhap informovala, že do finále výběru lokality na výstavbu nového závodu Hyundai postoupily Česká republika a Slovensko. Odpoledne už ale bylo všechno jinak. Firma Hyundai sdělila, že do užšího výběru postoupilo Slovensko a Polsko. Výhodou Polska je čtyřikrát větší trh, předností Slovenska zase nižší daňové zatížení a levnější pracovní síla. Mluvčí vládní agentury CzechInvest Jany Víškové jsem se zeptal, co pro Českou republiku znamená zamítnutí naši nabídky:
"Znamená to, že jsme přišli o investici z oblasti automobilového průmyslu, který je u nás tak silně zastoupený, že rozhodně to není pro nás nějak fatální ztráta. Nicméně by samozřejmě bylo příjemné mít tady tak renomovanou značku, jako je Hyundai. Máme už ale další zájemce o průmyslovou zónu v Žatci a myslím si, že to neznamená žádnou tragédii."
Můžete prozradit, o jaké zájemce by v Žatci mohlo jít?
"Samozřejmě nemůžeme sdělovat jména, ale je to také oblast automobilového průmyslu, zejména mikroelektroniky a letectví."
Žatecká oblast patří k lokalitám s dlouhodobě vysokou mírou nezaměstnanosti - v září tam překročila 17 procent. Automobilka Hyundai přitom chce v novém závodě zaměstnat 3 a půl až 4 tisíce lidí. O to větší zklamání rozhodnutí Jihokorejců přineslo.
Opozice považuje rozhodnutí automobilky za důsledek špatné hospodářské politiky kabinetu Vladimíra Špidly. "Myslím, že je to výsledek tzv. Špidlových reforem, protože Slovensko a další státy směřují ke skutečné reformě a jsem přesvědčen, že zahraniční investoři tento rozdíl nepřehlédli," prohlásil stínový ministr financí občanských demokratů Vlastimil Tlustý.V této souvislosti jsem se mluvčí agentury CzechInvest Jany Víškové zeptal, zda odmítnutí naši nabídky není začátkem trendu, který by znamenal postupný pokles zájmu zahraničních investorů o český trh:
"Určitě to neznamená začátek trendu, že bychom začali přicházet o investice, protože stále se držíme na špici. Musíme si ale zvyknout na jednu věc. My jsme doteď byli příjemcem těch největších investic ve střední a východní Evropě. Již několik let se držíme na přední příčce v získávání přímých zahraničních investic na hlavu, na obyvatele a samozřejmě ten trend nemůže jít do nekonečna. Například Slovensko má oproti nám určitý deficit v přímých zahraničních investicích a začne nás pomalu dohánět. Musíme si zvyknout na to, že nebudou všechny investice končit u nás. Není to možné."
Můžete vyjmenovat alespoň některé z dosavadních úspěšných investic u nás?
"Určitě k tomu přispěla investice Toyota-Peugeot-Citroen v Kolíně, což je největší investiční projekt ve střední a východní Evropě, nejen v České republice. Jsou to i další projekty. V poslední době například DHL, které v souvislosti s projektem investuje v České republice rekordních 16 miliard korun."