Česko je hlavním kandidátem pro jihokorejskou automobilku Hyundai

0:00
/
0:00

Česko je hlavním kandidátem pro největší jihokorejskou automobilku Hyundai, která chce stavět ve střední a východní Evropě svoji továrnu. Investice by se měla pohybovat kolem jedné miliardy eur, což je téměř 30 miliard korun. Pokud bude továrna stát u nás, stala by se Česká republika automobilovou velmocí s roční produkcí kolem milionu aut. Více uslyšíte od Zdeňky Kuchyňové.

Premiér Jiří Paroubek
Hyundai je sedmým největším výrobcem automobilů na světě. Rozhodnutí investovat v Evropě je mimo jiné vedeno snahou vyhnout se vysokým nákladům na pracovní sílu v Jižní Koreji. Šéf automobilky se ve čtvrtek sešel s premiérem Jiřím Paroubkem a dalšími přestaviteli, s nimiž o výstavbě továrny jednal. Podle jeho slov se Česká republika stává hospodářským centrem střední Evropy a automobilka ji považujeme za ideálního kandidáta na výstavbu továrny. Den nato vyšla zpráva agentury Reuters, že Hyundai továrnu v Česku stavět bude. Na zprávy vzápětí reagovala mluvčí agentury CzechInvest Jana Víšková.

"My jsme se před chvílí spojili s viceprezidentem Hyundai panem Kim Dong-Jinem a ten nám potvrdil, že Hyundai ještě není rozhodnutá vybudovat svůj závod v České republice. Uvedl také, že svou tiskovou zprávou chtěli sdělit, že ČR je hlavním kandidátem pro umístění tohoto projektu, nicméně dál pokračují jednání a zvažování podmínek pro investici v ČR."

Mezi kolika zeměmi se rozhoduje?

"Nemáme přesnou informaci. Oni mluví o regionu střední a východní Evropy. Nicméně vždy musím počítat s tím, že konkurentem ČR teoreticky jsou Slovensko, Polsko a Maďarsko."

Do kdy by mělo být rozhodnutí známé?

"Investor říká, že začátkem října nám řekne své rozhodnutí. Nicméně nelze vyloučit, že jednání budou pokračovat ještě déle."

Pokud by se Hyundai rozhodla pro Českou republiku, hovoří se o tom, že by automobilka měla stát blízko severomoravské Ostravy. Továrna má mít kapacitu asi 300 tisíc vozů ročně a výroba by se měla rozjet ve druhé polovině roku 2008. Jihokorejská investice by znamenala skokové snížení nezaměstnanosti na severní Moravě. Ta činí zhruba 14,5 procenta a je druhá největší v republice.

"Tento investor plánuje zaměstnat více než 3000 lidí a jelikož na každé pracovní místo připadá minimálně 1,5 pracovního místa vytvořeného v subdodavatelských firmách a službách, počítáme, že ten nárůst by byl minimálně o 5 tisíc pracovních míst."

A jak se na možnou investici firmy Hyundai dívají čeští analytici? Například Jan Vejmělek z Komerční banky se domnívá, že investice může mít pozitivní i negativní dopady. K záporným podle něj patří to, že se v Česku dále zvyšuje váha automobilového průmyslu. Je zde mladoboleslavská škodovka a nedávno se rozjela výroba konsorcia TPCA v Kolíně, která zaměstnává 3000 lidí. Ekonom Petr Zahradník se toho však neobává.

"Orientace na automobilový průmysl je sice zřejmá, nicméně existují zde i ostatní sektory zpracovatelského průmyslu, elektrotechnický průmysl a podobně, který tu váhu automobilového průmyslu částečným způsobem vyvažuje. Současně se domnívám, že to je jedna z posledních příležitostí přivítat v ČR investora tohoto typu. Do budoucna budou investice spíše orientovány do služeb, do zřizování logistických centrer a podobně."

Aby Česká republika vyhrála souboj o investici automobilky Hyundai, musí zajistit potřebné pozemky, řekl premiér Jiří Paroubek. Zdůraznil, že k rychlým výkupům pozemků bude asi nutno využít takzvaného zákona o vyvlastnění, který v srpnu uspěl v prvním čtení ve sněmovně.