Billboardy se vysmívají politikům

Miroslav Kalousek

Nejčestnější muž ve státě - Miroslav Kalousek. Nejchytřejší + nejcharakternější politici = ODS. To nejsou předvolební hesla jednotlivých politických stran, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale texty ironizujících billboardů, které se v posledních týdnech objevily po celé republice. Kdo za kampaní stojí? A jak na ni reagují ti, kteří jsou jejím terčem? To zajímalo Martinu Lustigovou.

Miroslav Kalousek
Předvolební kampaň nemusí mít jen podobu ostrých výměn názorů. Poslední dobou se objevily ironické billboardy, které zesměšňují hlavní politické strany. Vedle Miroslava Kalouska a Mirka Topolánka se terčem posměchu stal také premiér Jiří Paroubek. A nejnovější plakát míří proti Davidu Rathovi - posuďte sami - "Ministr zdravotnictví varuje: vše, o čem nerozhoduji já, škodí zdraví."

Proč takové billboardy vznikají? Politolog Lukáš Valeš vidí dva důvody: "Ten negativní pohled na věc je, že to je cílená kampaň politického protivníka. Pravděpodobnější pohled je ten druhý, že se jedná o projev určitého občanského postoje, projev nějakého politického postoje, většinou nesouhlasu se současným stavem české politiky. A ten projev je navíc udělaný ve velice inteligentním duchu, plakáty nejsou urážlivé."

Za billboardem, který se vysmívá KDU-ČSL, stojí Balbínova poetická strana. Po volbách by totiž chtěla KDU-ČSL ve sněmovně nahradit. Většina lidí ale netuší, kdo je za kampaní skryt. Jiřímu Hrdinovi z Balbínovy poetické strany to ale podle všeho nevadí: "Docela nás baví, když sedíme v hospodě a lidi si povídají: ´Představ si to, on už je tak do sebe zahleděnej, že si o sobě vylepí, že je nejčestnější.´ A my máme velkou legraci z toho, že někteří ani nepochopili, že tu kampaň dělal někdo jiný, že ji nepřipravovala KDU-ČSL."

Jeden z posledních billboardů zase míří proti ODS. Bude se strana nějak bránit? To je otázka pro volebního manažera ODS, senátora Jiřího Šnebergera: "My v tom asi nebudeme dělat žádné dramatické kroky. Možná by se dalo zvažovat, jestli zneužití loga a značky ODS by mohl být nějaký právní problém. Ale v zásadě si myslím, že čím větší protikroky budeme dělat, tak na to jenom budeme upozorňovat veřejnost a budeme dělat reklamu tomu, kdo to udělal."

A může podobná kampaň straně uškodit? "Já si myslím, že to samozřejmě uškodit může, protože lidé, kteří se politice nevěnují, si mohou myslet, že to je kampaň, kterou vytvořila ODS. A mohou mít představu o jakési nabubřelosti nebo aroganci. Ale v zásadě si myslím, že každému rozumnému člověku, který se podívá na plakát, kde o sobě někdo tvrdí, že je nejchytřejší nebo nejčestnější, musí být jasné, že jde o nějaký ironický vtip," soudí Jiří Šneberger z ODS. Také politolog Lukáš Valeš věří, že většina lidí odhalí, že jde jen o vtip: "Já budu doufat v to, že většina české populace ten vtip, který se v této reklamní kampani skrývá, pochopí."

Ironizující billboardy nejsou v Česku žádnou novinkou. V době, kdy českou politikou otřásala aféra kolem financování bytu tehdejšího premiéra Stanislava Grosse, se po celé zemi objevily billboardy s nápisem "Stydím se za svého premiéra". Politici většinou proti billboardové kamapani nezasahují. Výjimkou byli manželé Václav a Dagmar Havlovi, kteří uspěli s žalobou proti reklamnímu billboardu, který zobrazoval foxteriéra olizujícího zelenou bustu Václava Havla s doprovodným nápisem "Václavka a Dášeňka".