Billboardy se vysmívají politikům
Nejčestnější muž ve státě - Miroslav Kalousek. Nejchytřejší + nejcharakternější politici = ODS. To nejsou předvolební hesla jednotlivých politických stran, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale texty ironizujících billboardů, které se v posledních týdnech objevily po celé republice. Kdo za kampaní stojí? A jak na ni reagují ti, kteří jsou jejím terčem? To zajímalo Martinu Lustigovou.
Proč takové billboardy vznikají? Politolog Lukáš Valeš vidí dva důvody: "Ten negativní pohled na věc je, že to je cílená kampaň politického protivníka. Pravděpodobnější pohled je ten druhý, že se jedná o projev určitého občanského postoje, projev nějakého politického postoje, většinou nesouhlasu se současným stavem české politiky. A ten projev je navíc udělaný ve velice inteligentním duchu, plakáty nejsou urážlivé."
Za billboardem, který se vysmívá KDU-ČSL, stojí Balbínova poetická strana. Po volbách by totiž chtěla KDU-ČSL ve sněmovně nahradit. Většina lidí ale netuší, kdo je za kampaní skryt. Jiřímu Hrdinovi z Balbínovy poetické strany to ale podle všeho nevadí: "Docela nás baví, když sedíme v hospodě a lidi si povídají: ´Představ si to, on už je tak do sebe zahleděnej, že si o sobě vylepí, že je nejčestnější.´ A my máme velkou legraci z toho, že někteří ani nepochopili, že tu kampaň dělal někdo jiný, že ji nepřipravovala KDU-ČSL."
Jeden z posledních billboardů zase míří proti ODS. Bude se strana nějak bránit? To je otázka pro volebního manažera ODS, senátora Jiřího Šnebergera: "My v tom asi nebudeme dělat žádné dramatické kroky. Možná by se dalo zvažovat, jestli zneužití loga a značky ODS by mohl být nějaký právní problém. Ale v zásadě si myslím, že čím větší protikroky budeme dělat, tak na to jenom budeme upozorňovat veřejnost a budeme dělat reklamu tomu, kdo to udělal."
A může podobná kampaň straně uškodit? "Já si myslím, že to samozřejmě uškodit může, protože lidé, kteří se politice nevěnují, si mohou myslet, že to je kampaň, kterou vytvořila ODS. A mohou mít představu o jakési nabubřelosti nebo aroganci. Ale v zásadě si myslím, že každému rozumnému člověku, který se podívá na plakát, kde o sobě někdo tvrdí, že je nejchytřejší nebo nejčestnější, musí být jasné, že jde o nějaký ironický vtip," soudí Jiří Šneberger z ODS. Také politolog Lukáš Valeš věří, že většina lidí odhalí, že jde jen o vtip: "Já budu doufat v to, že většina české populace ten vtip, který se v této reklamní kampani skrývá, pochopí."
Ironizující billboardy nejsou v Česku žádnou novinkou. V době, kdy českou politikou otřásala aféra kolem financování bytu tehdejšího premiéra Stanislava Grosse, se po celé zemi objevily billboardy s nápisem "Stydím se za svého premiéra". Politici většinou proti billboardové kamapani nezasahují. Výjimkou byli manželé Václav a Dagmar Havlovi, kteří uspěli s žalobou proti reklamnímu billboardu, který zobrazoval foxteriéra olizujícího zelenou bustu Václava Havla s doprovodným nápisem "Václavka a Dášeňka".