Biocentrum Albio je pražský hit - 1.část
Víme vůbec, co jíme? Víme, odkud pocházejí suroviny v běžných potravinách a co vlastně obsahují? Rozumíme těm různým číslům za písmenem E na obalech? Co je to za konzervační látky? Navíc v zájmu co největší liberalizace trhu došlo v devadesátých letech ke zrušení potravinářských norem, což mělo i vedlejší účinky - kdokoliv tak mohl začít pod jakýmkoliv názvem a vnějším pozlátkem prodávat cokoli. Přesto existuje v Praze místo, kde se výborně najíte, popřípadě si nakoupíte domů, a přitom budete mít jistotu, že všechny potraviny jsou vysoce kvalitní, z čisté přírody, že neobsahují žádné umělé konzervační látky či barviva. Seriózní podnikání v biopotravinách a jiných bioproduktech ovšem není v Česku ještě zcela běžné. A tak se Zdeněk Vališ vydal zjistit, nakolik je takové podnikání lukrativní.
Hana Zemanová: "Ty činnosti, aby byly funkční, nešlo oddělit. Postavíte třeba biopekárnu, ale nebudete mít kde její výrobky prodávat. Profesionální prodej biopotravin dnes neexistuje, respektive neexistoval. Informační centrum samo o sobě také nemá smysl, když lidem nemůžete předvést, jak takové biojídlo hezky vypadá a jak výborně chutná, nezbavíte hodně z nich předsudků o tom, že biopotraviny jsou jenom nějaké zrní a nedá se to jíst. Hodně důležité proto bylo skloubení obchodních i osvětových aktivit."
Říká Hana Zemanová. Manžel Jan Zeman k tomu dodává, že podle reakcí zahraničních klientů je komplexnost centra možná ojedinělá i v evropském měřítku. A na co jsou manželé Zemanovi ještě pyšní?
Jan Zeman: "Je to náš chléb a pečivo, tedy produkty, o kterých můžeme tvrdit, že patří k nejlepším v Praze. Oceňují to nejen naši klienti, ale i profesionálové v hotelích, které od nás chléb a pečivo nakupují, právě kvůli kvalitě. Dalšími produkty, na které jsme hrdi, je naše produkce sladkostí. Nepoužíváme přitom cukr, ani jakákoli umělá sladidla. Nabourali jsme mýtus, že vše z bioprovenience vypadá špatně a ještě hůř to chutná."Každý podnikatel si samozřejmě musí před vstupem do projektu položit otázku, koho vlastně bude chtít svými výrobky a službami především oslovit. Znamená to definovat si cílovou skupinu, typického zákazníka. Jan Zeman tvrdí, že jejich prognóza se vcelku naplnila.
"Jsou to ženy ve věku zhruba od 22 do 38 let, většinou s malými dětmi. Jejich hlavním důvodem pro nákupy a konzumaci u nás je vlastní zdraví a zdraví dětí. Druhou dominantní skupinu tvoří firemní manažéři a vyšší úředníci, kteří k nám chodí na obědy a na večeře, často i s obchodními partnery. Třetí skupinou, která se postupně rozrůstá, jsou cizinci, ať už dlouhodobě žijící v Praze nebo turisté, kteří si nás našli přes agentury nebo prostřednictvím internetu. Turisté se dost často vracejí a máme informace o tom, že nám dělají reklamu mezi svými známými, takže i tím se nám klientela rozrůstá."Hana Zemanová: "Já bych ještě manžela doplnila. Další skupinou jsou lidé s různými zdravotními problémy, kteří trpí tzv. civilizačními chorobami, mají třeba problémy s bezlepkovou dietou. Tito lidé také chodí dosti často."
Často je ovšem slyšet námitka, že ceny biopotravin jsou pro běžného člověka přece jen vysoké a nemohou si je tudíž dovolit konzumovat pravidelně. Hana Zemanová ale soudí, že jsou to spravedlivé ceny.
"Jsem přesvědčeno o tom, že vnímání těch cen je pokřivené. Ceny běžných potravin jsou totiž extrémně levné. Ceny konvenčních potravin v sobě vůbec nezahrnují celkové dopady na životní prostředí, k nimž došlo při jejich výrobě. Jde třeba o extrémní umělé hnojení, erozi půdy, úpadek venkova nebo růst alergií u lidí. Srovnáváme nesrovnatelné. Srovnáváme chemickou náhražku borůvek s opravdovými borůvkami nasbíranými v opravdovém a čistém lese. A stejné je to v kuchyni. Nemůžeme srovnat instanční polotovary s reálnou omáčkou, která se vaří z velkého množství různé zeleniny, která se pak rozmixuje. Je to prostě o prioritách každého z nás, o vztahu k přírodě, o vztahu k budoucím generacím." Jan Zeman: "Obecně se uvádí, že biopotraviny jsou o dvacet až třicet procent dražší než konvenční potraviny. U nás se v některých položkách pohybujeme na srovnatelné cenové úrovni s konvenčními potravinami nebo jsme o deset procent dražší. V některých položkách ale jsme skutečně o 20-30 procent dražší. Jiné je to v naší restauraci. Tam jsme v podstatě na stejně cenové úrovni jako běžné restaurace. Nemáme možnost - ale ani jsme nechtěli - jít na vyšší ceny, než jsou v restauracích, které vaří z konvenčních potravin, i když naše vstupní náklady jsou o těch 20-30 procent vyšší. Do našich marží nemůžeme promítnout ani vlastní dopravu čerstvých potravin, čerstvé zeleniny."Češi jsou ale v průměru ve srovnání se zeměmi západní Evropy přece jen chudší a potraviny u nich tvoří podstatnou část rodinného rozpočtu. Pouštět se do podnikání s biopotravinami v Česku může tedy být dost riskantní záležitostí. Co o tom soudí manželé Zemanovi, to si povíme za týden, opět v ekonomické rubrice.