Bursík ostře odmítl kamiony na víkendových silnicích

Premiér Mirek Topolánek ochotou dále jednat o jejich požadavcích v úterý uklidnil nespokojené autodopravce, svou vstřícností však silně rozladil vládního partnera. Šéf zelených Martin Bursík dokonce pohrozil odchodem strany z koalice. Proč vlastně? A jak je tato hrozba vážná?

Martin Bursík
Sdružení autodopravců Česmad Bohemia se s premiérem dohodlo, že se znovu sejdou v druhé polovině srpna a do té doby budou obě strany pracovat na analýzách nastolených otázek. Jednou z nich je víkendový zákaz jízd kamionů. Vláda ho měla projednat už příští týden. Odsunem ke konci prázdnin jsou však podle ministra životního prostředí a lídra zelených Martina Bursíka ohroženy legislativní termíny pro schválení zákazu, který je předmětem koaliční dohody a strana na něm trvá: "V pátek nebudou jezdit kamiony, a tak to prostě bude. A když to tak nebude, tak to bude řešit ODS s nějakým jiným partnerem, nežli se Stranou zelených. Tohle je prostě danost."

Premiér Bursíkovi odpověděl, že nemíní porušovat koaliční smlouvu, která však jasně říká, že omezení víkendových jízd kamionů vláda provede, ale na základě analýz. Navíc se jednání s autodopravci týkalo dalších otázek. Proč tedy Bursík reagoval tak ostře?

"Já se domnívám, že nejdůležitější roli hraje právě ten vnitrostranický boj ve Straně zelených,"říká politolog Jan Bureš. Je to jedno z hlavních volebních témat strany, navíc sympatické široké veřejnosti, přitom Bursík čelí silné vnitrostranické opozici, která mu vyčítá nedostatečné posuzování zelených priorit, připomíná Bureš: "On se samozřejmě potřebuje prezentovat jako jasný bojovník za prosazení programových priorit Strany zelených ve vládní koalici."

Situace ale podle Bureše není nijak dramatická. "Martinu Bursíkovi je zřejmé, že nemůže vládní koalici opustit, že by to poškodilo samozřejmě nejenom vládu, který by se rozpadla, ale i Stranu zelených, která rozhodně z pozice vládní strany může těžit daleko více, než kdyby zůstala v opozici."

Snaha vynutit si pozornost však nic nemění na tom, že Bursík jako ministr životního prostředí oprávněně nechce být přehlížen v komunikaci s autodopravci. "Čili myslím že spíš jde o to přinutit teď premiéra Topolánka k tomu, aby na nějaká další jednání s autodopravci bral tedy velmi vážně i názory Martina Bursíka, potažmo aby se jich Martin Bursík zúčastnil, aby tedy byl více vidět jako spoluřešitel tohoto problému," uzavírá politolog Jan Bureš.