Ministři dopravy v Litoměřicích hájili dopravu

Foto: ČTK

Ministři dopravy zemí Evrospké unie se ve středu sešli v Litoměřicích a jednali o tom, jak zlepšit bezpečnost a plynulost silniční dopravy v Evropě. Jejich jednání mělo nakonec jeden aktuální bod - ministři hledali společné stanovisko k omezením, která by zamezila šíření nové chřipky. A ozvali se i čeští autodopravci a přijeli do Litoměřic hájit své vlastní zájmy, totiž slevy na mýtném.

Foto: ČTK
Zájem o akce českého předsednictví EU opadá. Po zasedání ministrů pro regionální rozvoj v Mariánských Lázních, kam minulý týden dorazilo jen sedm ministrů z celkem 27 členských států EU, přijel nízký počet ministrů i do Litoměřic na zasedání ministrů dopravy. Ze 27 jich dorazilo jen 11, zbytek tvořili náměstci či státní tajemníci.

Hlavním bodem diskuze bylo zlepšení bezpečnosti a plynulosti silniční dopravy v Evropě, aby se předešlo desetitisícům obětí na evropských silnicích. Dopravní systémy by měly monitorovat hustotu provozu a proto spolu musí umět komunikovat. Politici a úředníci hledali způsob, jak takzvané inteligentní dopravní systémy, jako jsou například mýtné systémy, propojit. V různých zemích fungují na různých principech, vysvětlil děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Moos: "Aby nebylo nutné vozit víc palubních jednotek než jednu a aby ta jedna jednotka na palubě komunikovala se všemi systémy. A aby spolu komunikovaly systémy v jednotlivých zemích, jako to známe u mobilních telefonů, tzv. roamingu, to znamená sdílení poplatků za telematické služby, které nabízíme."

Petr Bendl,  foto: ČTK
Zástupci Francie se pokusili prosadit na program jednání o zákazu letů do Mexika, které se je ohniskem nebezpečné nové formy chřipky. Ministři ale tento zákaz nepřijali. Eurokomisař pro dopravu Antonio Tajani řekl, že nemá smysl přijímat rozhodnutí o omezení letů do Mexika před mimořádnou schůzkou ministrů zdravotnictví. Podle ministra předsednické země Petra Bendla si navíc členské státy nejsou zdaleka jisté, že by zákaz letů něčemu pomohl.

Bendl: "Doprava se může některým požadavkům přizpůsobit, nicméně my jako ministři dopravy nechceme, aby systém dopravy kolaboval. A zároveň si také neumíme představit, kde by ten řetězec opatření a blokování skončil. Jestli by neskončil i na území Evropské unie mezi jednotlivými státy."

Martin Špryňar,  foto: ČTKr
Během schůzky protestovali v Litoměřicích čeští autodopravci. Centrum města bylo několik desítek minut téměř neprůjezdné, asi 100 kamionů zhruba hodinu blokovalo dopravu. Chtěli upozornit na to, že premiér v demisi Mirek Topolánek dopravcům slíbil slevy na mýtném, pak ale svůj slib odvolal. Generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar říká:

Špryňar: "Ze čtyř bodů, které jsme na jednáních dohadovali, byl přislíben jediný a to byly právě slevy na mýtný systém pro časté uživatele, a po půl roce jsme letos v březnu dostali od pana premiéra dopis, že ten jeho slib neplatí. S pseudoargumenty jako například že to nejde kvůli Evropské unii, když naše kamiony tyto slevy běžně čerpají v ostatních zemích, ve Francii, ve Španělsku. Ten dopis byl tím posledním, kdy jsme se rozhodli, že se už musíme ozvat."

Česmad hodnotí akci jako úspěšnou, ačkoli po ní zatím žádné reakce z ministerstva dopravy na své požadavky nedostali. Bendl a jeho pravděpodobný nástupce Gustáv Slamečka poslali začátkem týdne dopravcům dopis, kde jim místo slev na mýtném navrhli diferenciaci mýtných sazeb podle času a dne v týdnu. Tím by se mohlo nahradit omezení jízd kamionů každý pátek, s nímž počítá dva roky připravovaná novela. Ta leží ve sněmovně prakticky bez nadějí na úspěch.