Vládní kamionová taškařice
Po dlouhých tahanicích se vláda rozhodla zakázat celoročně jízdu kamionů na tři hodiny v pátek odpoledne. Na první pohled se zdá, že zelení by mohli slavit. Jenže ve hře je ještě Parlament. Nad přijatým rozhodnutím totiž panují spíše rozpaky. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.
„Jak známo, Češi jsou národem chatařů, chalupářů. Máme v pátek a v neděli poměrně značné přesuny na chaty a chalupy.“
Ztrácet drahocenné volno na silnici kvůli kolonám kamionů zkrátka přivádí Čechy často do stavu zuřivosti. Proti omezením už naopak před časem ostře protestovali dopravci. Mimo jiné hrozili blokádou silnic. Po jednání s premiérem Mirkem Topolánkem se rozhodli vyčkat, co bude dál. A nyní svou rétoriku podstatně zmírnili. Ministerstvo dopravy totiž návrh na zákaz pátečních jízd doplnilo o řadu výjimek. Generální tajemník Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Špryňar má tedy důvod si zažertovat.
„Pan ministr Bursík si sice prosadil, že vláda schválila celoroční páteční zákaz mezi 15. a 18. hodinou. Na druhou stranu Ministerstvo dopravy tam přidalo výjimky v takovém rozsahu, že pokud bych to chtěl zlehčit, tak bychom měli jít zítra panu ministru Bursíkovi poděkovat, protože podle tohoto návrhu by dopravci mohli vlastně jezdit víc, než je tomu dosud.“Martin Špryňar ale už vážně dodává, že se zákazem jízd stejně dopravci nesouhlasí. Jednak prý nechtějí být předmětem nějakých politických dohod. Ministr životního prostředí Martin Bursík totiž hrozil odchodem z vlády, pokud páteční zákaz neprojde. Jednak dopravci upozorňují na riziko případného pátečního zákazu jízd.
„Je to nedostatek parkovacích míst. Bylo by potřeba zaparkovat zhruba sedm a půl tisíce vozidel. Parkoviště samozřejmě nejsou, takže jediné, co mohly kamiony udělat, je sjet z dálnice a zablokovat ulice a náměstí ve městech a obcích. Je to naprostý nesoulad s okolními státy. Takové omezení neexistuje nikde v Evropské unii. A je to katastrofální dopad na sociální podmínky řidičů. Taková úprava by znamenala, že se nedostanou domů na víkend k rodinám.“
Zaznívají také hlasy o škodách, které hrozí vzniknout tímto zákazem. Podle prezidenta Hospodářské komory Petra Kužela se návrh negativně dotkne dopravních firem o těch, které jsou na nich závislé. Vzniklé škody odhaduje na téměř devět miliard korun ročně. Martin Špryňar připomíná, že zvýšené náklady by se promítly do cen za dopravu, tedy na nás na všechny. Dopravci ale věří, že v Parlamentu se vládní návrh setká se silnou kritikou a že neprojde. S podobnou možností počítají i zelení. Jejich poslankyně Věra Jakubková přišla s vlastní iniciativou. Kamiony by podle ní mohly v pátek na silnice, ale zvýšilo by se jim mýtné. Takové opatření by prý vyhovovalo i dopravcům. Proto zatím o nějakých protestech neuvažují.„V Parlamentu je situace úplně jiná. Tam panuje vcelku jasná politická shoda, že je potřeba ty zákazy jízdy řešit spíše elektronickým mýtným, takže z našeho pohledu není k protestům v současné době žádný důvod.“
Dopravcům by návrh zelené poslankyně vyhovoval kvůli ekonomické krizi. Mohli by jezdit a nepřišli by tak o část byznysu. Na argument hospodářské krize slyší i Ministerstvo průmyslu. Ministr Martin Říman už před časem prohlásil, že negativní dopad vládních reforem musí být v době krize co nejmenší. Do hrátek kolem pátečního zákazu jízd kamionů se už zapojila i Evropská unie. Vláda má tento zákaz Bruselu vysvětlit. Je zde ale také problém, co s veřejným míněním. Podle průzkumů totiž většina veřejnosti neuznává argumenty odpůrců pátečního omezení jízd kamionů.