Situace v mezinárodní kamionové dopravě je kritická, tvrdí čeští dopravci

Foto: Lukáš Milota, archiv ČRo

Za poslední čtyři roky klesla česká mezinárodní kamionová doprava zhruba na polovinu. Podle sdružení Česmad Bohemia jsou firmy oproti zahraniční konkurenci znevýhodněné a přicházejí o zakázky. Kamionoví dopravci proto chtějí po státu rozšíření slev na mýtném, snížení silniční nebo spotřební daně. Sešli se proto s ministryní financí Alenou Schillerovou (za ANO).

Foto: Lukáš Milota,  archiv ČRo

Vojtěch Hromíř,  foto: Jana Přinosilová,  archiv ČRo
Podle Vojtěcha Hromíře, generálního tajemníka sdružení dopravců ČESMAD, byla schůzka informativní. Ministryně je požádala o konkrétní propočty.

"Bylo vidět, že je paní ministryně opatrnou strážkyní státní kasy, ale také bylo vidět, že pokud najdeme čísla a pádné argumenty, proč by nám měl stát v něčem vyhovět, tak je tomu otevřená."

Mýtné se od nového roku rozšířilo na dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. Proto také chtějí dopravci snížit silniční daň.

Vojtěch Hromíř dodal, že jejich byznys je postaven na nákladech. A pokud je v Polsku levnější nafta díky menší spotřební dani, je to pro ně velká nevýhoda. Poláci platí oproti Čechům na každém litru o dvě koruny nižší spotřební daň.

Z oboru začínají odcházet menší a střední firmy

Kritickou situaci potvrzují i údaje ministerstva dopravy. Česká mezinárodní kamionová doprava loni klesla meziročně o třetinu. I když po českých silnicích jezdí stále více kamiónů, přibývá těch s cizí poznávací značkou, především Poláků, Maďarů a Rumunů. Oproti českým firmám mají třeba nižší spotřební daň nebo odvody z mezd, říká prezident Sdružení Josef Melzer.

"Začínají končit menší a střední firmy. V rámci tohoto trendu se bohužel objevují i společnosti, které podnikají třeba dvacet let. I ty dneska uvažují o odchodu z profese."

Pětadvacet let převážejí zboží například kamiony Michala Hoška. Mezi Českem a Itálií vozí hlavně hračky, papír nebo železo. Zakázek ale postupně ubývá.

Foto: Arrtem,  Foter.com,  CC BY-NC-SA
"Když jsme ještě před několika lety byli na různých nakládkách, tak jsme tam jako čeští dopravci byli sami. Dneska jsme bohužel v menšině a východní dopravci nás vytlačují z našeho trhu. Je to díky ceně, kterou mají nižší než my. Využívají různých výhod z domovských zemí a taky toho, že jejich řidiči kolují po Evropě a nevracejí se domů."

Michal Hošek dnes firmu dotuje z jiné podnikatelské činnosti.

Mluvčí Jemelka: Jsme na tom stejně jako západní státy při vstupu ČR do EU

Pokles výkonu českých nákladních firem přičítá ministerstvo dopravy růstu cen. Pro řadu zákazníků jsou české firmy drahé, doplňuje mluvčí rezortu František Jemelka.

Foto: Ondřej Jánoška,  archiv ČRo
"Česká republika je nyní v situaci, v jaké byly západní státy po vstupu ČR do Evropské unie. Na západě od našich hranic panovala obava z východní levnější konkurence. Nyní vzhledem k ekonomickému růstu nejsme pro západní státy tolik obávanou levnou konkurencí. Výrazně vzrostla životní úroveň, také mzdy, což se promítlo do cen našich dopravců."

Čeští dopravci se brání, že za nižší ceny jezdit nemůžou. Do cen se například kromě mezd promítá i rozšíření mýtného.