V Česku se na silnicích bude platit mýto, Praha ale o něm neuvažuje
České dopravce čekají další výdaje. Vláda rozhodla, že majitelé nákladních automobilů budou muset za dva roky platit na vybraných silnicích elektronické mýto. O něm, ale i tom, zda Praha bude následovat při zpoplatnění svých komunikací příklad Londýna, pojednává ekonomická rubrika, kterou připravil Zdeněk Vališ.
Současné zpoplatnění nákladních automobilů v Česku je založeno na dálničních kupónech. Poplatky jsou různé podle hmotnosti konkrétního vozidla a podle tzv. emisní třídy. Od všech uživatelů silnic je dále vybírána silniční daň. Je zřejmé, že tyto poplatky se vybírají na určité časové období. To má jednu nevýhodu. Všichni platí stejné poplatky, ať už jezdí hodně nebo málo, daleko nebo jen pár desítek kilometrů, ať ničí komunikace a životní prostředí více či méně. Elektronické mýto je spravedlivější. Výše poplatku závisí na ujeté vzdálenosti. A je také možné tyto poplatky diferencovat třeba podle denní doby nebo ekologické citlivosti trasy. Ministr dopravy a spojů Milan Šimonovský upozorňuje ještě na další aspekt.
"Naším velkým problémem je zpoplatnit vozidla mezinárodní kamionové dopravy z jiných států. Používají totiž i tu naši silniční síť, která není nikterak zpoplatněna časovými etiketami. Používají ji zcela zadarmo a ničí ji přitom velmi vydatně. To si myslím, že není příliš spravedlivé."
I to je jeden z pádných důvodů, proč by se placení mýtného od roku 2006 mělo týkat nejen dálnic a rychlostních komunikací, ale také některých úseků silnic I. třídy, které dálkoví řidiči s oblibou využívají. Ke zlosti silničářů i obyvatel dané oblasti. Česko je prostě už pro svou geografickou polohu předurčeno být evropskou tranzitní zemí. Stejně jako Rakousko. Naši jižní sousedé se ale rostoucímu tranzitu urputně brání, a to by mohlo způsobit další příliv nákladních vozidel na naše území. Celková délka zpoplatněných českých komunikací by tak mohla dosáhnout až tří tisíc kilometrů. A na jak těžká vozidla se bude systém mýtného vztahovat? To zatím podle ministra Šimonovského není jednoznačně určeno.
"Je to samozřejmě na úvaze národních vlád. Česká vláda schválila 12 tun s možností rozšíření na tři a půl tuny. To je tedy zadání, na kterém budeme pracovat. Osobně jsem zastáncem zpoplatnění už od tří a půl tuny, stejně jako je tomu v Rakousku."Zpoplatnění nákladních vozidel už od tří a půl tuny ostatně preferuje i nový návrh Evropské komise. Vláda se ale zřejmě zatím spíše inspirovala Německem, které plánuje zavedení elektronického mýta od příštího roku pro vozidla nad 12 tun. Ministerstvo dopravy ale nyní čeká ještě další úkol. Musí totiž zvolit systém výběru a vyhlásit soutěž na dodavatele a provozovatele elektronického mýta. Pokud jde o systém, přicházejí v úvahu dvě technologie. Jedna využívá navigaci přes satelit, druhá potřebuje pozemní stanice u vozovky. V obou případech ale musí být i ve vozidle namontovaná příslušná elektronika.
"Ten systém musí být navržen tak, aby umožňoval dobrou kontrolu. V rakouském systému se vyhýbá zpoplatnění zhruba jedno až dvě procenta řidičů. Jezdí tam speciální vozidla, která komunikují s počítačem v nákladním vozidle, a pokud není odezva, úřadníci zastaví vozidlo nebo ho nahlásí k silniční kontrole. To všechno musí připravovaný systém u nás splňovat a to všechno budou podmínky, které bude muset splnit dodavatel a provozovatel systému."
Zavedením mýtného dojde samozřejmě také ke zvýšení příjmů státní pokladny. Současný výnos z dálničních kupónů za vozidla těžší než 12 tun dosahuje asi 800 miliónů korun ročně. U mýtného by prý šlo o částku několikanásobně vyšší. Mýtné ovšem na druhé straně pocítí i čeští dopravci. Podle směrnic Evropské unie totiž není možné nikoho zvýhodňovat. Dopravci nejsou zásadně proti. Podle šéfa sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vladimíra Starosty by se ale veškeré výnosy z mýtného měly vracet zpět do silnic.
"Pokud se to stane, pak bude mít elektronické mýto nějaký přínos pro silniční dopravu i pro společnost jako celek. Pokud se ale ty peníze budou opět přerozdělovat přes rozpočet pro jiné druhy dopravy, tak to bude špatné."
O elektronickém mýtu se ale hovoří i v jiné souvislosti. Někteří odborníci v něm vidí možnost, jak řešit kritickou situaci v pražské automobilové dopravě. Takové mýto zavedli už před časem v Londýně. Radní Radovan Šteiner, který má na magistrátu dopravní problematiku na starosti, ale Radiu Praha řekl, že by to byl problematický projekt.
"Já připomínám, že ta celá záležitost byla značně nákladná. V přepočtu na české koruny musel Londýn investovat zhruba šest miliard korun do zavedení toho systému, včetně kamerového dozoru a počítačových programů. Pro srovnání, to je zhruba cena, kterou my zaplatíme za celou výstavbu metra z nádraží Holešovice na Severní město. Je to investice velmi vysoká a její návratnost, jak se ukazuje, je dosti problematická."
Podle Radovana Šteinera prý ani z dopravního hlediska nesplnil projekt očekávání.
"Dopravní ruch uvnitř této zóny poklesl od zavedení poplatku pouze o zhruba deset procent. To není efekt, který by byl nějakým zásadním řešením problému."
Takže automobilisté mohou zůstat v klidu. Praze zřejmě elektronické mýto nehrozí.
"My samozřejmě ten experiment sledujeme, ale musím říci, že to rozhodně není nějaký magický proutek, který by řešil problém dopravy v centru města."