Ceny Gloria musealis putovaly tentokrát do Opavy a Olomouce

Muzejní noc v Prostějově, foto: ČTK

V Českém muzeu hudby v Praze se minulý týden už po jedenácté udělovaly ceny Gloria musealis. Jde o nejvyšší ocenění pro výstavní instituce po celé republice. Společně je udělují ministerstvo kultury a Asociace muzeí a galerií ČR. Hodnotí se přitom ve třech kategoriích: nejlepší muzejní výstava roku, muzejní počin roku a muzejní publikace roku. Do soutěže za rok 2012 přihlásilo třiapadesát muzeí a galerií celkem 73 projektů.

Muzejní noc v Prostějově,  foto: ČTK
V kategorii Muzejní výstava roku 2012 získalo cenu Vlastivědné muzeum v Olomouci za výstavu Příroda Olomouckého kraje, která ukazuje přírodní poměry regionu. Výstava je vybavena interaktivními prvky, audiovizuální technikou a má i popisky v Braillově písmu pro nevidomé.

Cenu za Muzejní počin roku 2012 si z Prahy odvezlo Slezské zemské muzeum v Opavě. Komise tak ohodnotila rekonstrukci jeho historické budovy i expozici Slezsko. Je v ní řada vzácných exponátů, které přitom mají maximální míru zabezpečení.

A do třetice: cenu za Muzejní publikaci roku 2012 získala výpravná kniha o harrachovském skle, která obsahuje na tisíc fotografií. Podílely se na ní pražské Uměleckoprůmyslové muzeum a Západočeské muzeum v Plzni. Kniha s názvem Z Nového Světa do celého světa byla vydána k loňskému 300. výročí harrachovské sklárny a provázela ji rozsáhlá výstava, kterou odborníci připravovali řadu let.

Expozice v Lidickém památníku,  foto: Daniel Ordóñez
Český výbor Mezinárodní rady muzeí ocenil Památník Lidice za stálou expozici Lidická sbírka zpřístupněnou loni v březnu. Jejím jádrem je soubor děl nejvýznamnějších německých umělců 60. let 20. století, kteří se vyrovnávají s tragickým osudem Lidic i s minulostí vlastního národa. Okolnosti vzniku a historii sbírky navíc připomíná filmový dokument.

Ceny za rok 2012 udělovala i ministryně kultury Alena Hanáková:

V letošním ročníku se uplatnilo mnoho regionálních muzeí nebo muzeí z jednotlivých krajů. O čem to svědčí v souvislosti s českou kulturou?

"Svědčí to o tom, že kultura se nedělí na velká a malá města, ale že je buď dobrá nebo špatná. Bez ohledu na to, kde se koná. A já jsem velice ráda, že regionální muzea tato ocenění dostala. Není to proto, že bych je nepřála jiným, ale je to i proto, že i oni potřebují povzbuzení. A tady určitě přišlo. Mám z toho velkou radost a přeji jim to. Tak jako to přeji všem ostatním, kteří dělají dobrou práci a kterým se ta práce povede.Obzvlášť v oblasti muzeí a galerií, kde to opravdu není jednoduché."

Alena Hanáková,  foto: Filip Jandourek
Tady už právě zaznělo, že tato práce vyžaduje i notnou dávku odvahy. Je to tak v dnešních podmínkách?

"Samozřejmě ano. Je ale štěstí, že některé profese přivádějí lidi, kteří to mají v sobě takto nastaveno a kteří z velké části dělají tuto práci z úplně jiných důvodů, než pro nějakou prestiž. Je to dobře a je to také na té práci vidět."

Stihnete při svém nabitém ministerském programu taky objíždět muzea a dívat se, jak ty expozice opravdu vypadají?

"Upřímně řečeno, velmi se o to snažím. Nemusím ale říkat, že to časově není jednoduché. O to větší radost potom ale mám, když muzea, která jsem navštívila, takovéto ocenění získají. Ať už je to Olomouc, Plzeň nebo harrachovské sklo. Těch muzeí je samozřejmě celá řada a k mé lítosti není možné navštívit všechna v takovém čase, jak bych si přála. Co ale jde, tak stíhám."

Druhým vyhlašovatelem Cen Gloria musealis je muzejní a galerijní asociace. Jejím předsedou je Luděk Beneš z Muzea Mladoboleslavska. Vysvětlil, co vlastně pro celou síť muzeí a galerií v Česku tyto prestižní ceny znamenají:

"Já myslím, že tato soutěž znamená možnost představit nové projekty, které v muzeích vznikají, ať už to je v oblasti muzejních expozic a výstav, v oblasti literatury a vydávaných publikací anebo dalších počinů, které muzea připravují. Jak samozřejmě víme, lidé jsou soutěživí, a možnost porovnat jednotlivé projekty a něco případně i vyhrát je pro všechny lákavá."

Jak vypadala letošní soutěž, tedy soutěž za rok 2012?

"Abych pravdu řekl, ze začátku jsme byli trošku na pochybách, protože prakticky až do konce roku 2012 bylo přihlášených projektů poměrně málo. Jak už to tak ale bývá, ty poslední dva nebo tři měsíce byly hektické. Přihlásilo se několik desítek projektů. A myslím, že nakonec ta úroveň byla velice vysoká, což je ostatně naše zkušenost z posledních let. Skutečně se hlásí projekty, které mají vysokou úroveň. Pracovníci muzeí už dokážou posoudit, které projekty by mohly uspět."

Vysoká úroveň ovšem také znamená velké peníze. Jak se to vlastně v muzeích daří při neustálých škrtech a úsporách?

Muzejní noc v Praze  (snímek z ročníku 2007,  Národní muzeum v Praze),  foto: archiv Radia Praha
"To je pro mne taky trošku záhadou. Nicméně je vidět, že zřizovatelé muzeí i přes současnou nedobrou ekonomickou situaci dokážou najít nějaké peníze, aby tyto projekty mohli podpořit. Řada z nich samozřejmě vznikla i díky různým grantům, ať už evropským nebo v rámci České republiky. A konec konců víme a je to dokázáno i v této soutěži, že některé projekty nejsou ani tak finančně náročné, spíš záleží na dobrém nápadu. A i pak tyto projekty mohou být úspěšné a uspět v soutěži."

Co to vlastně znamená pro porotce? Kam všude musí jet?

"Porotci musí projezdit v podstatě celou republiku. Jak už jsem říkal, vždy na začátku konkrétního ročníku je projektů málo, takže je to pro ně poměrně pohodlné. Takový únor nebo březen je ale hodně náročný. Pak si musí skutečně vypracovat jakýsi harmonogram, plán svých cest, aby při jednotlivých jízdách mohli vždy zhlédnout více projektů. Jeden den jedou třeba na západ Čech a druhý den na východ Moravy."

Účastníte se i vy sám toho hodnocení?

"V současné době už ne, ale vzhledem k tomu, že jsem dříve pracoval jako ředitel soutěže, tak jsem se mnohých výjezdů účastnil. A pak především závěrečného hodnocení. A proto mohu z vlastní zkušenosti říct, že tato práce skutečně není jednoduchá, ať už díky tomu cestování, nebo díky tomu, že je pak docela složité porovnat jednotlivé projekty a stanovit pořadí."

Jaká je vlastně současná situace sítě muzeí a galerií v Česku?

Muzejní noc v Jindřichvě Hradci,  foto: ČTK
"Já myslím, že přes ekonomické problémy, o kterých jsme hovořili, je poměrně dobrá. Díky pracovníkům muzeí, kteří jsou nápadití a milují svůj obor, vznikají skutečně krásné výstavy, vycházejí krásné publikace, objevují se nové depozitáře a nová pracoviště. A vznikají třeba i přeshraniční projekty, zejména v pohraničních oblastech, které mají svou cenu. Nejen pro současnost, ale určitě i pro budoucnost."

A jaký byl váš letošní favorit? co se vám nejvíc líbilo?

"Já jsem nedávno viděl nové muzeum a expozici v Opavě a od počátku to byl můj favorit. Přestože musím říct, že jako muzejník jsem našel některé nedostatky. To už je postižení nás muzejníků, že hledáme chyby, tomu se nikdo nevyhne. Jinak se mi ale celý projekt velice líbil a jsem rád, že skutečně vyhrál první cenu."

Ceny Gloria musealis se už tradičně udělovaly v předvečer Mezinárodního dne muzeí, který připadá na 18. května. A 17. května proběhla také první letošní Muzejní noc. Celý Festival muzejních nocí, který vyvrcholí v Praze 8. června, tentokrát zahájili v Muzeu Jindřichohradecka. Po celé České republice se během festivalu představí více než tři stovky muzeí, galerií a dalších kulturních institucí.