Česká televize bude bez reklamy, posílí se tím její nezávislost

r_2100x1400_radio_praha.png
0:00
/
0:00

Do tří let má z obrazovek veřejnoprávní České televize zmizet reklama. Zároveň ale každý občan, který má doma televizor zaplatí dvojnásobné poplatky. Tento návrh odhlasovali ve středu hlavně poslanci sociální demokracie, ale také občanští demokraté a lidovci. Zazněly ale také kritické hlasy, že český koncesionář bude vlastně napříště dotovat ze své kapsy velké privátní televize. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.

Po letitých sporech o financování České televize je zřejmě konečně jasno. Veřejnoprávní médium bude žít za tři roky výhradně z koncesionářských poplatků. Televize tedy přijde o příjmy z reklamy, která může dosud naplnit jedno procento vysílacího času. Podle mluvčího České televize Martina Krafla ale vůbec nejde o nějaké drama.

"Pravda je, že v současné době tvoří příjmy z reklamy asi čtvrtinu příjmů televize veřejné služby. To navýšení koncesionářských poslanců, které poslanci navrhli, ale zajišťuje České televizi dostatečnou náhradu finančních prostředků. A dá se říci, že je to vlastně velmi stabilní způsob financování."

Iniciátorem návrhu na zrušení reklamy a zvýšení koncesionářských poplatků byl sociálnědemokratický poslanec Ladislav Skopal. Ten se kvůli tomu dostal do ostrého sporu se svým stranickým kolegou, ministrem kultury Pavlem Dostálem. Ten považuje za absurdní, že by koncesionáři měli ze své kapsy dotovat velké privátní televize, protože zhruba jedna miliarda ročního příjmu z reklamy, kterou má nyní Česká televize, se stane ziskem soukromých televizí. Poslanec Skopal s tímto názorem nesouhlasí a jak řekl Radiu Praha, nový systém financování zvyšuje nezávislost veřejnoprávního média.

"My jsme vždy říkali, že ve veřejnoprávní televizi by neměla být reklama, protože reklama v podstatě od kterýchkoliv firem přitahuje trošku vazalsky Českou televizi k tomu, aby ne vždy vysílala to, co si přeje. Je závislá na těch inzerentech. Když vidíme třeba BBC, která vysílá bez reklamy, nebo finskou televizi, tak si myslím, že to není žádná katastrofa. Podívejte se na Český rozhlas, který je dnes už skoro bez reklamy, a funguje podle mého názoru zcela dobře. A nikdo nikdy netvrdil, že když se převedla na komerční rádia, že to bylo špatně."

S rozhodnutím Poslanecké sněmovny v podstatě souhlasí člen Rady pro rozhlasové a televizní vysílání a šéfredaktor časopisu Listy Václav Žák. Ten odmítá tvrzení reklamních společností, že zrušení reklamy na České televizi přinese zdražení reklamního času, protože bude oslabena konkurence na televizním trhu a toto zdražení nakonec zaplatí všichni spotřebitelé. Václav Žák si ani nemyslí, že koncesionáři budou dotovat soukromé televize.

Podle Václava Žáka mohli být poslanci ještě důslednější.

"Myslím si, že by sněmovna měla současně také zajistit, aby veškeré financování České televize a jejích programů bylo zcela transparentní. Tam, kde jsou veřejné peníze, tam by také různé smlouvy měly být veřejné. Pokud by se to stalo, pak se ty prostředky vynakládaly efektivně. Myslím, že po čase dnešního rozbouření nastal konsensus."

Jsou ale země, kde soukromé televize musejí odvádět veřejnoprávní televizi část příjmů z reklamy jako náhradu za to, že zákon reklamu v této televizi zakazuje. Poslanec Ladislav Skopal nevylučuje, že k něčemu podobnému by mohlo dojít i u nás.

"Já si myslím, že s tím se počítá. Dokonce se připravuje zákon o audiovizuálních pořadech. Je snaha, aby se z reklamy v komerčních televizích financovala původní česká tvorba. To je rovněž v Poslanecké sněmovně. Vedou se o tom velké diskuse. Myslím si, že zmíněným směrem půjde i Česká republika."