České železnice jsou přeplněné

City Elefant (Foto: Petr Štefek, CC BY 3.0)

České železnice patří svým rozsahem k největším v Evropě. Jejich kvalita ale podle dopravců zaostává. Problémem jsou hlavně úzké jednokolejné trati u velkých měst.

Foto: Petr Štefek, CC BY 3.0
Počet cestujících na železnici se v prvním pololetí meziročně zvýšil o zhruba 3,5 milionu na víc než 94 milionu. Naopak v autobusové dopravě došlo ke snížení cestujících o 6,5 milionu na téměř 168 milionu. Autobusová doprava ztrácí cestující zejména kvůli opravám páteřní dálnice D1. Rekonstrukce dálnic cestu prodlužují. Cestující tak volí mezi Prahou a Brnem a Prahou a Ostravou železnici.

Například za posledních šest let se počet cestujících na kilometr zvýšil na trati Praha-Ostrava o víc než 30 procent. Další část cestujících z autobusů odvádí hustá železniční doprava v regionech, zejména u velkých měst v čele s Prahou.

"Úzká hrdla" tratí u velkých měst způsobují zpoždění

Foto: Lenka Žižková
I když vlakoví dopravci zažívají rozkvět, stěžují si především na přeplněnost kolejí u velkých měst a na koridorech, kde se o místo musí dělit regionální, dálková i nákladní doprava. Potíže způsobují zejména "úzká hrdla" tratí, kvůli kterým musí vlaky čekat, a tím se zpoždění vlaků hromadí.

"V zahraničí je běžné, že u takto frekventovaných tratích jsou k dispozici čtyři i více kolejí a je v různém stupni oddělena regionální, dálková osobní a nákladní doprava,"řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Na nedostatečné kapacity si stěžují ještě více nákladní dopravci, kteří podle svých zástupců musí čekat za osobními vlaky. Správa železniční dopravní cesty hledá řešení k uvolňování tratí zejména prostřednictvím výstavby nových vysokorychlostních tratí. Ty by měly umožnit oddělení dálkové a příměstské dopravy, čímž by vzniklo na železnici více místa. Jejich výstavba je ovšem na začátku.