Český trh navzdory koronakrizi láká nové značky. Loni jich přibylo 25

Pařížská ulice

Luxusní móda, sportovní oblečení, nábytek, ručně vyráběná zmrzlina, ale i levné a dostupné zboží. Česko je v hledáčku zahraničních firem stále oblíbenou destinací a i přes krizi spojenou s pandemii koronaviru vstoupilo v loňském roce na trh 25 nových značek. Podle analýzy společnosti Cushman & Wakefield třetina pochází ze Spojených států, čtvrtina z Itálie.

Nejvíce nově příchozích značek spadá tradičně do módního sektoru, což je trend, který přetrvává již několik let. Loni do Česka vstoupilo osm prodejců oblečení, a to včetně značek ze segmentu luxusního zboží, jako například Yves Saint Laurent. Nechybí ani zástupci sportovního oblečení a doplňků, nebo vybavení do domácnosti, oblast gastronomie, ale také obchody s diskontním spotřebním zbožím.

Podle společnosti Cushman & Wakefield je Česko v oblasti střední Evropy pro zahraniční obchodníky stále nejoblíbenější zemí. Jak vysvětlil Českému rozhlasu Jan Kotrbáček ze společnosti, nic na tom nezměnil ani odliv zahraniční klientely z českých obchodů.

"Zákaznický potenciál je značný u místních obyvatel. Jejich kupní síla roste, kupují dražší produkty. Díky tomu je nadpoloviční většina nových značek z prémiového a luxusního segmentu. Samotní retaileři už dřívě uváděli, že i když třeba Pařížská ulice v Praze přišla o zákazníky z Číny a Ruska, částečně je nahradila česká klientela, která se stává bohatší než dříve," popsal.

Stáhlo se 14 značek 

Foto: CzechTourism

Český trh ale někteří aktéři také opouštějí. Loni se z něj stáhlo 14 značek, většina z nich jsou zástupci z oblasti módy a módních doplňků. V Česku loni sončily i tři kavárenské řetězce. Po víc než čtvrt století na českém trhu skončil také největší český prodejce hudebních nosičů Bontonland, který měl mimo jiné několikapatrový obchod na Václavském náměstí.

Loňský odchod značek z českého trhu ale s dopady koronavirové krize většinou bezprostředně nesouvisí. Odchod plánovaly ještě před vypuknutím pandemie, jak Českému rozhlasu vysvětlil Jan Janáček ze společnosti CBRE, která působí v oblasti komerčních realitních služeb.

"Mezinárodní řetězce taková rozhodnutí realizují v rámci dlouhodobější strategie, nikoli pouze pod tíhou nějaké aktuální situace spojene s protikoronavirovými opatřeními. Mnohé značky momentálně vyhodnocují celkový výsledek předchozího roku, včetně vánočních prodejů. A upravují své obchodní strategie do dalšího období," vysvětlil Českému rozhlasu.

Letos by značek mohlo být víc

Pokud bude vývoj situace s koronavirem letos příznivý, mohlo by být podle společnosti Cushman & Wakefield nově příchozích značek dokonce ještě více něž v loňském roce. A to vzhledem k tomu, že některé loni kvůli pandemii odložily otevření své prodejny právě na letošní rok.

Nově má letos otevřít například Primark na Václavském náměstí. Svůj butik plánuje otevřít i francouzský módní dům Chanel.

„Praha, kam většina nově příchozích značek míří, je dlouhodobě a historicky preferovanou turistickou destinací - očekáváme tedy, že jakmile to bude možné, tato významná část zdejší kupní síly by se sem měla začít vracet," uvedl Kotrbáček.

Loni ale také expandovaly české firmy. Například na Slovensko zamířil prodejce nábytku Jena Nábytek nebo bytových doplňků Bonami. Do Bulharska zase expandovala česká značka prodávající sportovní oblečení a výbavu Sportisimo.