Česko je v počtu vydaných letáků třetí ve střední Evropě

Akční letáky

Akční letáky Češi pravidelně nacházejí ve svých poštovních schránkách. Co se týče počtu vydávaných letáků, je Česko ve střední Evropě na třetím místě.

Foto:  Česká televize

První je Německo s průměrně 412 letáky týdně, následuje Polsko se 190 kusy a v ČR je to okolo 163 letáků. Další v pořadí je pak Rakousko a Slovensko. Vyplynulo to z dat severu Kupi.cz.

Nejčastější čtenáři - ženy ve věku 35 až 44 let

Češi platí za milovníky letákových akcí. Akční leták má v průměru 34 stran a jejich nejčastějšími čtenáři jsou ženy ve věku 35 až 44 let. Poštovní novinová služba, která má 8000 doručovatelů, týdně roznese až 20 milionů letáků.

Petr Miklík | Foto:  Kupi.cz

Nejvíc inzerovaná kategorie v letácích je v Česku alkohol. „V rámci nějaké cenové hladiny, kvality a několika značek volí Češi piva dle aktuální akce a dostupnosti," říká Petr Miklík ze serveru Kupi.cz a dodává: „K nejoblíbenějším druhům tvrdého alkoholu u nás patří Tuzemák."

Loni se několikrát objevila snaha letákové akce omezit kvůli zamezení šíření koronaviru. Jedním z důvodů bylo i to, že lidé kvůli slevám objíždí více supermarketů.

Boom letáků přišel v 70. letech s příchodem barevné kopírky

Reklama z roku 1873 | Zdroj:  Národní listy,  public domain

Dá se říct, že předchůdcem letáků byl už ve 12. a 13. století pamflet, který většinou něco kritizoval. Zlom znamenal knihtisk. Letáky sloužily jako propaganda během světových válek, ale vraťme se k obchodu.

Reklamě se obchodníci věnovali už v době 1. republiky. A nápady měli zajímavé. Například jeden kavárník zřídil pro své stálé hosty něco jako poštovní schránku. Host si dal na skříňku u věšáku svoji navštívenku a mohl zde najít i reklamní letáky.

Boom letáků přišel v roce 1970 s příchodem barevné kopírky. I když žijeme ve světě digitálním, papírové letáky jsou stále důležitým marketingovým nástrojem. Zatímco slevové akce v počítači nebo mobilu musí lidé hledat, papírový leták jim přistane do schránky, a když už tam je, tak si ho i přečtou. Z 80 procent domácností, které letáky dostávají, to udělá 65 procent rodin.

Jak uvedl v pražském Deníku sociolog Vojtěch Bednář, síla akčních letáků tkví především v tom, že jsou na ně lidé navyklí, a i přesto, že je často nepotřebují, by jim chyběly.