Obchody začínají zavádět digitální cenovky místo papírových

Foto: Tchibo

V některých velkých obchodních řetězcích v Česku se začaly objevovat elektronické cenovky, které nahrazují papírové. Zavádějí je například řetězce Albert, Billa nebo Penny Market. V řadě zemí na západ od Česka je zobrazování cen zboží na displeji už poměrně běžné. Zaměstnanci tak nemusí vyměňovat desítky papírových cenovek týdně a ceny se automaticky synchronizují s pokladním systémem.

Foto: Tchibo
Digitální cenovky začal v Česku testovat řetězec Albert. Novinka podle firmy šetří životní prostředí i čas zaměstnanců. "Digitální cenovky přináší nakupujícím kompletní a pohodlný přehled o jednotlivých produktech. Vedle ceny na displeji přehledně najdou i další údaje včetně výrobce či země původu nebo jakosti produktů," uvedl Tomáš Kořínek, který má na starosti inovace v obchodech Albert.

Elektronické cenovky jsou jednou z inovací pro letošek i v Penny Marketu. "V rámci pilotní fáze je na vybraných prodejnách instalujeme již v letošním roce, s rozsáhlejším využitím počítáme od příštího roku," uvedl mluvčí Penny Tomáš Kubík. Také obchodní řetězec Billa po úspěšném testování digitálních cenovek plánuje letos jejich zavedení na 11 prodejnách. "Budeme mít možnost prostřednictvím elektronické cenovky signalizovat končící expirační lhůtu, poslední doplnění zboží a další pro spotřebitele i naše zaměstnance důležité ukazatele," dodala mluvčí Dana Bratánková.

Negativa digitálních cenovek - nákladná investice

Například e-shop Alza.cz digitální cenovky používá pouze u vybraných druhů zboží. "Hlavní pozitivem je okamžitá reakce na změnu ceny. Zajímavá je i úspora času při výměně, šetříme náklady na životní prostředí - tonery, papír, čas zaměstnanců," uvedla mluvčí firmy Patricie Šedivá. Zavádění elektronických cenovek podle firmy brání především velká počáteční investice. Zásadní negativa vidí Alza.cz v nebarevnosti displejů a rozlišení. "Navíc jde o poměrně nákladnou investici s dlouhodobou návratností," dodala mluvčí.

Třeba řetězce Tesco či Lidl aktuálně zavedení elektronických cenovek neplánují, Lidl ale do budoucna jejich využití nevylučuje.