ČEZ podpoří elektromobily

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Až desítky elektromobilů by se mohly v příštích letech objevit v ulicích Prahy a Ostravy. Nakoupit a zapůjčit je neziskovým organizacím má v plánu skupina ČEZ. Do poloviny roku 2010 chce firma zprovoznit první desítku z až stovky plánovaných vozů.

Foto: ČTK
Ve srovnání s klasickým vozem je elektromobil mnohem tišší, právě to je jeho plus. Kromě nízké hladiny hluku jsou výhodou také nízké emise.

Elektromobily, které jsou dnes běžně na trhu, ujedou na jedno nabití něco více než sto kilometrů, předpokládá se, že během deseti let bude běžné na jedno nabití dojet až 300 kilometrů, uvádí generální ředitel ČEZu Martin Roman a prozrazuje, jaké má skupina v oblasti elektromobilů plány:

"Já myslím, že v těch prvních letech to budou spíše desítky kusů než stovky. Na tom rozšíření bude hodně záležet to, jak to půjde dopředu vývojářům. Kdy budou na trhu elektromobily s delším dojezdem, kdy se podaří stlačit cenu baterií. Na tom především záleží to, jak rychle se podaří elektromobily rozšířit."

Projekt je podle Martina Romana pro ČEZ "ekonomicky smysluplný" a mohl by přilákat nové zákazníky. Na elektromobilech bude řidiče samozřejmě nejvíce zajímat pořizovací cena vozu a náklady na jeho provoz. Kolik takový elektromobil stojí?

Martin Roman  (vlevo) a Pavel Bém  (vpravo) předali první elektromobil řediteli společnosti Sue Ryder Matěji Lejsalovi,  foto: ČTK
"V dnešní době stojí baterie cca 200 až 250 tisíc korun a o tolik je také dražší ten vůz než je vůz standardní. Myslím si, že technologie půjde hodně rychle dopředu, zlevní a dostaneme se mnohem blíže k těm dnešním cenám. Nehledě na to, že elektromobil má už dnes výhodnější provoz, než vůz benzínový. Máte tedy sice trošku vyšší pořizovací náklady a na druhou stranu máte levnější provoz."

O projekt se zajímá také Hlavní město Praha, které podle primátora Pavla Béma podporuje elektromobily ze dvou důvodů, které už byly nastíněny na začátku. Představují nulovou zátěž pro životní prostředí ve městě a protože jsou tiché, snižují i hlukovou zátěž, které jsou obyvatelé metropole denně vystaveni.

"Praha pochopitelně uvažuje a v budoucnosti možná zavede různé pobídky a výhody, které by umožnily např. zlevněný vjezd do centrální části města po zavedení mýtného právě pro elektromobily. Má to v sobě jednoduchý argument, to životní prostředí prostě a jednoduše bude v té centrální části města čistější."

Využívat elektromobily by mohly ještě před běžnými řidiči organizace, které zřizuje Hlavní město Praha jako je např. městská policie nebo školská a kulturní zařízení.