Čína má zájem řešit problém nelegálních kopií českých výrobků
Obchod s Čínou a vůbec hospodářské vztahy s touto zemí působí občas bolení hlavy českým politikům, ekonomům i podnikům. Jednak je tu velký a nepříjemný obchodní deficit. Jednak si mnozí podnikatelé stěžují, že jsou čínskými úřady v lecčems diskriminováni a některé z nich trápí i letitý problém s nelegálními kopiemi jejich autorsky chráněných výrobků. Podrobnosti má Zdeněk Vališ.
"Nastolujeme toto téma při jednání vládních činitelů. Jednáme o tom s Evropskou unií tak, aby se chránily zájmy českých firem prostřednictvím nástrojů, které má unie. Nově jsme domluvili s čínským velvyslanectvím postup, kdy tyto případy českých firem budeme navzájem projednávat, abychom se posunuli v řešení tohoto problému. Čínská strana informovala o tom, že je to problém, který Čína registruje, chce ho řešit. Zřídila zvláštní výbor, který se má touto otázkou zabývat, a to by mělo být kontaktní místo na čínské straně. To znamená, že pokud se české firmy setkají s tímto problémem, pokud uvidí, že jejich zboží je nějakým způsobem kopírováno, mohou se obrátit na Ministerstvo průmyslu a obchodu a my s nimi sepíšeme jejich příběh a projednáme ho s čínským velvyslanectvím tak, aby se oficiální cestou dostal do toho výboru."
Máte skutečně pocit, že Peking má eminentní zájem problém řešit nebo jde jen o také chlácholení?"My jsme byli ujištěni, že je to problém a že ho tak čínská strana vnímá. Čínská strana také reagovala velmi vstřícně na naše první žádosti o konzultace v těchto věcech. Považoval bych to tedy za součást oficiální čínské politiky, která byla potvrzena i při jednáních premiérů i během návštěvy ministrů."
Zatím jsme mluvili o jedné rovině česko-čínských hospodářských vztahů, která není vůbec povzbudivá, i když z mediálního pohledu je možná atraktivní. Jenže spokojenost nemůže Česko rozhodně cítit ani v nejsledovanější oblasti, v bilaterální obchodní výměně. Za posledních deset let vzrostl český vývoz do Číny zhruba třikrát, zatímco dovoz čínského zboží se zvýšil sedmnáctkrát. Jaká cesta vede podle Martina Tlapy ke snížení deficitního obchodního salda?
"Myslím, že by to předpokládalo vytvoření většího konsorcia firem, které by se mohly ucházet o některé větší zakázky. Šlo by například o oblast energetiky, ekologie nebo o oblast bezpečnosti těžby uhlí a surovin. Tato konsorcia větších firem by si skutečně mohla sáhnout na větší zakázky tak, jak se jim to povedlo v jiných zemích, jako například v Rusku. Myslím, že to by byl krok k tomu, aby se vzájemná obchodní bilance zlepšila."
Někteří čeští politici se nechali slyšet, že vzájemnou obchodní bilanci by pomohly zlepšit nižší daně, které by snížily cenu práce v Česku a tím zvýšily konkurenceschopnost našeho zboží. Podle většiny odborníků je to ale čirá iluze, i kdyby byly daně nulové. Za peníze, které dostanou čínští zaměstnanci, by nikdo ani v Česku, ani v celé Evropě nepracoval. Za další nezbytnou součást obchodní strategie považuje Martin Tlapa především důkladnou znalost čínského trhu.
"Dlouhodobě bude v Číně vyhrávat ten, kdo bude znát tamní prostředí, kdo bude mít dobré informace o místních příležitostech, kdo tam bude mít svého zástupce, kdo tam bude schopen investovat do marketingu a spojovat se s místními firmami. Podmínek úspěchu je daleko více. Dá se učit od českých firem, které jsou už na čínském trhu úspěšné. Ukazují cestu ostatním."
Nejde ale jen o to ponechat firmy vlastnímu osudu. Při některých zmíněných aktivitách by firmám měl pomáhat stát svou proexportní politikou a politickým marketingem. Dělají to ostatně všechny země. A hlavně menší firmy se bez jisté státní podpory neobejdou. Vraťme se ale do makroekonomické roviny. Zajímavé je, že například s Indií máme aktivní saldo. Přitom i tato země se rozvíjí stejně bouřlivě jako Čína a stejně tak má šanci stát se světovou hospodářskou velmocí. Proč se Česku tak daří v Indii a v Číně ne?
"V Indii se podařilo realizovat větší investice. Dlouhodobě tam například vyvážíme nákladní automobily Tatra. Ty se v Indii také montují. Škoda Auto tam vyváží automobily a také montuje automobily na místě. Jde prostě o větší investiční projekty, na které v Číně teprve čekáme. Zatím jsou rozpracovány poměrně velké kontrakty. Připravuje se třeba montáž automobilů, připravuje se projekt výroby klikových hřídelí. Ty velké projekty z minulosti, zejména v energetice, dnes doznívají."Naši podnikatelé si dost slibují od nové dohody o podpoře a vzájemné ochraně investic, kterou v Praze vloni v prosinci podepsal čínský premiér Wen Ťia-pao. Dohoda prý významně omezuje diskriminaci českých investorů a hlavně umožňuje, aby mohli vydělané peníze vyvézt ze země. To dříve nebylo možné. Čínské úřady nutily české podnikatele investovat každou vydělanou korunu zase jen v Číně. Na vývoz peněz sice bude dál třeba povolení, ale bude to prý bez průtahů. Odborníci ovšem připomínají, že s podobnými problémy se setkávaly a setkávají i jiné země. Martin Tlapa na druhou stranu soudí, že různých potíží ve vztazích s Čínou bude postupně ubývat.
"Myslím, že snahou Číny tak, jak ji vnímáme i při jednáních s Evropskou unií, je vytvářet postupně standardní podmínky. Určitě tomu pomáhá i to, že Čína se v nedávné době stala členem Světové obchodní organizace, což je další možnost, jak ty standardní postupy rozšiřovat i na obchod s touto velkou zemí."
Říká se, že komu se do pěti let nepodaří usadit se pevně na čínském trhu, bude mít později daleko těžší pozici. Bude už obsazeno.