Co se děje, když zkrachuje cestovní kancelář?

Foto: ČTK

Začátkem týdne vyhlásily cestovní kanceláře I´m travelling a DETUR úpadek. Obě jsou v obchodním rejstříku zapsané pod jednou společností. Co to znamená pro klienty těchto cestovních kanceláří? O to se zajímala Martina Lustigová.

Foto: ČTK
Jak mi potvrdil mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura, každá cestovní kancelář, která prodává zájezdy, musí mít zákonné pojištění proti úpadku: "V okamžiku, kdy cestovní kancelář vyhlásí úpadek, neprodleně a okamžitě přebírá všechnu odpovědnost za klienty pojišťovna a ta kontinuálně zajišťuje všechny služby pro klienty."

Klienti, kteří mají koupený zájezd a ještě neodletěli, dostanou podle smluvních podmínek zpátky peníze. Klientům, kteří jsou v zahraničí, je zajištěna repatriace - než odletí do České republiky, hradí jim pojišťovna ubytování a stravování. Klientům, kteří jsou v zahraničí a absolvovali pouze část zájezdu, je navíc uhrazen zbytek zájezdu, který nemohli absolvovat.

Výše vrácených peněz záleží na smlouvě mezi cestovní kanceláří a pojišťovnou. Podle Tomia Okamury má cestovní kancelář povinnost pojistit se na 30% obratu z předešlého roku. "Co se týče této kauzy cestovní kanceláře I´m travelling a DETUR, která vyhlásila úpadek v pondělí večer, vzhledem k tomu, že jsme již v polovině sezony, tak mám informace, že klientům bude vyplacena náhrada prakticky ve stoprocentní výši."

O zákazníky zkrachovalých cestovních kanceláří už projevili zájem jejich konkurenti. Ti se předhánějí, kdo poskytne zákazníkům zkrachovalých firem výhodnější podmínky. V nabídce jsou například slevy po předložení dokladu o koupi zájezdu u zkrachovalé cestovní kanceláře nebo odklad zaplacení ceny nového zájezdu. Podle Tomia Okamury je podobná snaha oprávněná: "Já myslím, že je to zcela logické a z tohoto pohledu v České republice perfektně funguje tržní hospodářství. Cestovním kancelářím zbývá spousta míst v letadlech, proto jsou v nabídce neustále lastminute-zájezdy, nabídka je stále mírně vyšší než poptávka, takže trh funguje standardně. Samozřejmě v Turecku mají jiné cestovní kanceláře spoustu klientů, mají volná místa v letadlech, neprodaly některé zájezdy, proto je logické, že pojišťovně nabídly tato svá volná místa. I pojišťovnu to přijde v rámci repatriace mnohem levněji, než aby vypravovala vlastní letadlo. Takže se vlastně podělí o ta volná místa v letadlech, cestovní kancelář si sníží ztrátu z neprodaných zájezdů, pojišťovna ušetří na nákladech na repatriaci. Potažmo když se ještě domluví v tom smyslu, že klientům cestovní kanceláře nabídnou své volné lastminute-zájezdy a oni si to potom pokryjí z té částky od pojišťovny, tak si myslím, že je to v této fázi velice dobrá alternativa a je fajn, že tato jednání okamžitě začala a klienti dostávají další alternativy, jak přece jenom svou dovolenu strávit."

Cestovní kancelář I´m travelling, která patřila na českém trhu k těm větším, organizovala zájezdy především do Turecka. Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur s ní ročně jelo na dovolenou téměř 20 tisíc českých turistů.