Na jaře zkrachovalo 6 cestovních kanceláří

Foto: ČTK

Od začátku roku zkrachovalo v Česku už šest cestovních kanceláří. Jako první se do problémů dostala BG Travel, která se specializovala na Bulharsko. Její krach se dotknul asi tří stovek klientů. Další byla kancelář, která se zaměřovala hlavně na zájezdy do Turecka. A nejnovějším případem je Majestic Travel, která neměla platné pojištění proti úpadku. To přitom musí mít podle zákona každá cestovní kancelář.

Foto: ČTK
Globaltour, BG Travel nebo pražská kancelář Redgreentours či Filip. Tyto cestovní kanceláře se dostaly do finančních problémů, která vedly k jejich krachu. Nejčastěji stojí za úpadkem pokles zájmu o zájezdy. V zahraničí zůstaly často desítky nebo i stovky klientů. O jejich návrat domů se postaraly pojišťovny. Ovšem s výjimkou poslední zkrachovalé cestovní kanceláře, boskovické Majestic Travel. Ta povinné pojištění sice uzavřela, ale neplatila. Na jih Chorvatska dopravila asi 40 klientů, nezaplatila ale za dopravu. Řidiči lidem odmítli vydat zavazadla kvůli sporům s majiteli. Podle Tomia Okamury z Asociace cestovních kanceláří na to ale nemají právo.

"Zadržování zavazadel a osobních věcí cestujících z důvodu, že cestovní kancelář nezaplatila autobusovému dopravci za přepravu, považujeme za zcela protiprávní a nelegální záležitost. Cestující v žádném případě nemůžou být rukojmím obchodního sporu autobusové firmy a cestovní kanceláře."

Jana Jabůrková
Jana Jabůrková z Ministerstva pro místní rozvoj říká, že neplacení pojistného chce stát v budoucnu předcházet.

"Od začátku letošního roku pracujeme na tom, aby došlo ke změně zákona, který upravuje některé druhy podnikání v cestovním ruchu tak, aby ten zákon byl explicitnější a srozumitelnější především pro zákazníky cestovních kanceláří a aby dával naprosto jasná a nediskutovatelná pravidla toho, jak má podnikání v cestovním ruchu fungovat a jak mají fungovat ty pojistné smlouvy."

S potížemi se setkali i klienti Globaltour - menší cestovní kanceláře, která se specializovala na prodej leteckých zájezdů do Turecka. Hoteliéři v Turecku prý chtěli jejího pádu zneužít a po turistech žádali další peníze za ubytování. Cestovní kancelář musí podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří ČR Jana Papeže před spuštěním podnikání od některé pojišťoven získat slib, že je ochotna ji pro případ krachu pojistit. S tímto příslibem kancelář žádá o koncesi u ministerstva pro místní rozvoj a na základě koncese pak cestovní kancelář může uzavřít smlouvu s pojišťovnou. Je tedy možné mít koncesi a přitom nemít uzavřené pojištění. Co všechno je povinností pojišťovny vůči klientům, vysvětluje Jan Papež.

Jan Papež
"Pojišťovna má povinnost zařídit především jejich návrat do republiky tak, aby se nedostali do nouze na místě. To znamená zajistit jejich ubytování a dopravu domů. Musí to udělat neodkladně, to znamená tak, aby ti lidé nebyli ohroženi ani na zdraví, ani na bezpečnosti."

Dodejme, že pojišťovna musí vrátit také peníze složené za neuskutečněné zájezdy. Nejvíce klientů ze šesti cestovních kanceláří zůstalo v oblíbené destinaci Čechů - v Bulharsku, na které se specializovala BG Travel. Zůstalo tam téměř 300 jejích klientů, vrátili se letecky 6. července. Dva dny na to přiletělo na ruzyňské letiště 151 klientů CK Globaltour, zbývající turisté by se měli vrátit tento týden. O klienty Majestic Travel se nikdo nepostará, mohou ale žádat pomoc od konzulátu v Chorvatsku. Tím, že majitelka cestovní kanceláře nezaplatila pojištění, se podle ministerstva dopustila neoprávněného podnikání, ministerstvo zvažuje i žalobu. Jan Papež říká, že krachy cestovních kanceláří nejsou ničím výjimečným.

"Myslím si, že je to úplně přirozená záležitost jako v každém jiném druhu podnikání. Podstatou je, že klienti jsou chráněni zákonem 159, pojišťovna se i klienty postará. To je rozdíl třeba od autobazarů a od developerů. V tomto oboru jsou klienti chráněni a to je myslím dobře."