ČSA procházejí ozdravnou kúrou

Českým aeroliniím se opět začíná dařit. Loni sice hospodařily se ztrátou téměř 400 milionů korun, přesto to vedení firmy považuje za úspěch. Ještě za bývalého managementu se totiž počítalo se ztrátou až jedné miliardy. Možná už letos by se ČSA mohly zase dostat do plusu. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.

ČSA loni přepravily 5,5 miliónu cestujících a letos už by se měly přiblížit k hranici šesti miliónů. Podle nového managementu, který nastoupil před rokem, se daří plnit tříletý plán na ozdravění hospodaření ČSA. Do potíží se firma dostala souhrou několika příčin, například kvůli růstu ceny ropy, což zase vedlo k růstu cen leteckého benzínu. Jak ale řekl Radiu Praha prezident ČSA Radomír Lašák, na propadu do červených čísel se výrazně podepsaly ambiciózní cíle bývalého managementu.

"Základní důvod je možné najít v historii ČSA, konkrétně ve skokovém nárůstu letecké flotily. Na konci roku 2003 měla firma ve flotile 30 letadel. V polovině roku 2005 měla 50 letadel, což znamenalo 60procentní, skokový nárůst v kapacitě, sedačkách. Tam se otevřely nůžky mezi náklady a výnosy. Náklady předběhly výnosy."

Prezident ČSA Radomír Lašák
Splátky nových letadel přijdou ročně na 200 miliónů korun, dalších 400 miliónů korun spolkne leasing. A to se samozřejmě promítá do nákladů. Na druhou stranu je zde také příznivý efekt. Došlo k podstatnému omlazení letadlové flotily ČSA. Průměrným stářím pod devět let se může pochlubit jen málokterá letecká společnost. Jenže žádná firma nemůže dlouho kumulovat vysoké ztráty. A zároveň je také zřejmé, že nějaký zázračný recept na okamžitý návrat z červených do černých čísel neexistuje. Nové vedení prostě muselo firmě naordinovat jednak sérii úsporných opatření ke snížení nákladů, jednak opatření ke zvýšení výnosů. Byly zrušeny prodělečné linky a naopak se začalo létat tam, kde se to vyplácí, i když i v tomto ohledu ještě není podle viceprezidenta firmy Petra Řeháka situace zcela optimální.

"Dá se říci, že ve většině případů žádné prodělečné linky nemáme. Nicméně část linek nemá tu rentabilitu, jakou bychom si představovali. Nemáme ale pro daná letadla lepší alternativu z pohledu výnosů. Linky jsou bud na nule nebo jen něco málo vydělávají."

Na jaké trhy se tedy chce ČSA hlavně zaměřit?

"V letošním roce se zaměříme na trhy, kde už dnes ČSA působí. Jsou to zejména trhy v zemích bývalého Sovětského svazu či Skandinávie."

Prezident ČSA Radomír Lašák v této souvislosti ještě připomíná například význam linek do Paříže či Amsterodamu, které jsou velmi vytížené. Firma by se podle něj chtěla ještě více orientovat na zvýšení počtu cestujících v byznys třídě, tedy na zákazníky, kteří jsou ochotni si připlatit za nadstandard. Změna struktury zákazníků se už prý projevila v druhé polovině minulého roku.

"Například tím, že jsem se zaměřili na dobře platící cestující. Podařilo se nám zvýšit počet tzv. byznys cestujících, to znamená lidí, kteří jsou ochotni zaplatit za kvalitní službu, za přílet na čas a na správně umístěné letiště a za dobré odbavení. Počet těchto cestujících nám narostl zejména v druhé polovině roku."

Jinými slovy řečeno, i když se létá méně, tak výnosy rostou. Souběžně s tímto trendem ale budou pokračovat dál úsporná opatření. Už vloni se podařilo uspořit desítky miliónů na provozních nákladech.

"Jenom centralizací nákupů, vypsáním nových tendrů na dodavatele a jejich redukcí, zkrátka takovými standardními kroky, kterých jsou stovky, se podařilo snížit náklady zhruba o 300 miliónů korun."

Na letošní rok počítají ČSA například s prodejem dvou divizí, nákladového terminálu a stravovacích služeb. Výnos by se měl pohybovat kolem 400 miliónů. Při snižování nákladů ale vedení naráží také na jeden bolavý problém. Počet zaměstnanců klesl o deset procent na přibližně pět tisíc lidí. Podle Radomíra Lašáka ale firma na mzdových nákladech neušetřila. Musí totiž dodržet závazky z kolektivní smlouvy uzavřené předchozím vedením. A tato dlouhodobá kolektivní smlouva zaručuje zaměstnancům každoroční osmiprocentní růst platů. Kvůli tomu tedy vydá firma na mzdy každoročně o 400 miliónů korun víc než v předchozím roce.

"Nepodařilo se nám přesvědčit naše zaměstnance, respektive odboráře, aby se změnily uzavřené kolektivní smlouvy do konce roku 2007, aby se ušetřily nějaké peníze v situace, v jaké se společnost nachází."

Za možný zdroj úspor v budoucnu považuje Lašák i zrušení flotily dálkové přepravy.

"Musím v reálných číslech vidět, že jsem schopen zvednout průměrný výnos na sedačku. Parametr je daný, je to plus 20 procent. Chceme si to ověřit na číslech v první polovině tohoto roku. Pokud tam pozitivní trend nebude, tak nemá cenu provozovat ztrátové linky."

Bylo by pak možné využít možnosti pronájmu letadel ČSA jiným, nekonkurenčním, aerolinkám. To se ostatně už nedávno stalo. Firma pronajala jeden Airbus A310 ze své dálkové flotily indickému dopravci Air India. Pronajaté letadlo létalo do ledna na lince z Prahy do Dubaje. Firma ale dlouhodobě ztrátový spoj zrušila. Zato výnos z pronájmu může být v řádu stovek milionů korun. Už letos by firma chtěla dosáhnout mírného zisku. Radomír Lašák je ale v tomto ohledu opatrný.

"Tak, jak tři roky trvalo, než společnost setrvačností vyjela z černých čísel do červených, tak - jelikož se zázraky nedějí - bude nejméně tři roky trvat, než se dostane z červených čísel do černých."