Daniel Dvořák nastupuje v brněnském Národním
Brněnské divadlo má od 1. srpna nového ředitele. Stal se jím Daniel Dvořák, bývalý ředitel pražského národního divadla. Co si od nového vedení slibuje primátor Brna Milan Onderka? Kdy a jak se Národní divadlo v Brně změní pro diváky? Jak se v divadle pracovalo umělcům za původního vedení a jak by se mělo pracovat v budoucnu? O tom všem v následujících minutách.
Národní divadlo v Brně povznést z provinční scény na divadlo evropského významu. Takové je zadání pro nového ředitele Daniela Dvořáka, který se na začátku srpna 2007 ujal funkce. Co pro to hodlá dělat? Naváže prý na své vztahy z minula a bude vytvářet nové:
"Já jsem v mezičase mezi výběrovým řízením a jmenováním navštívil Lombardii v Itálii, kde jsem navázal několik hezkých kontaktů, mj. v Teatro Piccolo a Teatro La Scala, tak doufám, že by z toho něco mohlo vzejít..."
říká Daniel Dvořák. Podle primátor Brna Romana Onderky začíná příchodem Dvořáka nová etapa ve vývoji brněnského divadelnictví.
"Očekávám od něj pozvednutí prestiže Národního divadla v Brně, nový přístup k marketingu a hospodaření s příspěvkem města, který se nebude navyšovat. Předpokládám, že se divadlo oddluží. Je to v řádu jednotek milionů korun, tzn. nic extra velkého, ale budu prosazovat, aby ztráta byla divadlu dorovnána, aby nový ředitel začal od ledna 2008 s nulou, by mohl ukázat, jak je schopným manažerem. Myslím, že Národní divadlo musí být divadlem, o kterém je slyšet v Evropě. Které dokáže zaujmout, které dokáže do svých kamenných budov přilákat více diváků."
Důvodem pro odvolání Dvořákova předchůdce Zdeňka Prokeše byla totiž mj. narůstající ztráta v hospodaření divadla. Vzpomeňme, Dvořáka odvolával v září 2006 z Národního divadla v Praze ministr kultury právě s odůvodněním, že špatně hospodaří. Nevrhá to na rozhodnutí Brna pochybnosti?
"Kdyby rada města tyto pochybnosti měla, určitě by ho nejmenovala. S materiálem, z výběrového řízení byla rada seznámena a samozřejmě i s materiálem, proč byl pan Dvořák odvolán z Národního divadla v Praze. Po veškerých konzultacích se rada města rozhodla dát panu Dvořákovi šanci, aby dokázal, jak schopný manažer by mohl být právě v městě Brně."
Připomeňme si také, že o Dvořákovi se spekulovalo ještě dříve, než byl Prokeš odvolán. Způsobily to jeho schůzky s brněnskými radními, o kterých se dozvěděla média. Dvořák ale tehdy na dotaz Radia Praha vyvracel:
"Účelem té schůzky nebylo instalovat mou osobu na místo ředitele, nýbrž poskytnout informace o způsobu, jakým jsem řídil Národní divadlo v Praze,"
řekl ještě před vypsáním výběrového řízení. Tehdy také tvrdil, že se konkurzu zúčastní, pokud mu bude vyhovovat zadání:
"Pro mě je a vždycky bylo zajímavé, když přede mnou leží nějaká výzva, když jsem přizván k nějakému úkolu, něco vyřešit, něco změnit, něco někam posunout. To je bytostně divadelnické. To má potom smysl za takovým úkolem jít a věnovat mu nejlepší síly."V Brně tedy takovou příležitost našel. Dnes se ho tedy ptáme, jak se jeho příchod projeví navenek? Zaznamená ho běžný návštěvník divadla? Dvořák upozorňuje, že příští sezóna je již smluvně zajištěna předchozím vedením.
"Instituce velkého třísouborového divadla má jednu vlastnost, se kterou musíme všichni počítat a obrnit se trochu trpělivostí, a to sice že se plánuje s takovým předstihem, že pokud my teď na podzim otočíme pomyslným kormidlem, tak se ta veliká loď pohne někdy za rok, za rok a půl tím směrem, který my jí chceme vtisknout. Samozřejmě nejrychleji se změny projeví v oblasti propagace, komunikace s diváky atd., tam je v podstatě možné začít hned."
Dvořák chce vyměnit vedení všech tří souborů. Vybral si Zdeňka Plachého do vedení činohry, Petr Štědroň by se měl stát vedoucím Reduty, Lenka Dřímalová vedoucí baletu a Tomáš Hanus by měl na starosti operu. Všichni budou podle statutu divadla ještě muset projít výběrovým řízením. Proč si Dvořák vybral právě je?
"Za nejdůležitější považuji, že jsou všichni v určitém stadiu své tvůrčí dráhy, které je vhodné k tomu, aby se stali šéfy. Všichni jsou to aktivní umělci, mají za sebou dostatek umělecké práce, a zároveň jsou přesně v tom momentu dráhy, kdy je možné jim svěřit nějaký významný úkol. Dále jsou spřízněni generačně, což vždycky je důležitá věc, neboť všechna nejlepší období všech divadel jsou u nás zpravidla spjata s generačně zpřízněnými tvůrci. Třetí věc, která mě na nich zaujala, to je elán a energie."
Energii oceňuje také Plachý na Dvořákovi:"Ono je vždycky strašně důležité, jakého m á divadlo ředitele. Pokud je možné se opřít o člověka se silnou vizí, silného manažera, o silného umělce, to si myslím je základ jakéhokoliv úspěchu. Já jsem režíroval v Mahenově divadle v době, kdy tam byl ředitelem pan Prokeš a zažil jsem, co to je režírovat v divadle, které má slabého ředitele. To prostě není legrace, to není dobré, člověk se necítí nejlépe. A projevuje se to stále, na každém kroku, protože nic nefunguje, jak by mělo, stále jsou problémy, v propagaci, marketingu, s celkovou organizací toho divadla."
Jak hodlá Plachý činohru vést?
"Upustíme určitě od dramaturgických exhibicí, naopak chci dělat klasičtější repertoár. Chci ale pozvat klasičtější režiséry. To je pro mě úplně základní věc."
Dvořák nastoupil k 1. srpnu, na vedeních souborů se bude ještě čekat. Primátor Onderka říká:
"Myslím, že Daniel Dvořák má před sebou velice důležitou etapu svého života, protože může v Brně dokázat, že je schopným ředitelem, že je schopným manažerem, a že to co se stalo v Praze, byla buď shoda náhod, nebo velký omyl."