Novým šéfem Národního divadle v Brně se stává Daniel Dvořák

Mahenovo divadlo v Brně

Novým ředitelem Národního divadla v Brně bude Daniel Dvořák. Poté, co rada města v dubnu odvolala z této funkce Zdeňka Prokeše, vzešel Dvořák z výběrového řízení. 16. července ho rada potvrdila ve funkci, do které nastoupí k 1. srpnu. Z Brna máme telefonát Viléma Faltýnka:

"Daniel Dvořák si klade za dlouhodobý cíl pozvednout uměleckou úroveň divadla. Jak mi řekl primátor Brna Roman Onderka, město má zájem, aby se Národní divadlo změnilo z instituce regionální na divadlo evropského významu. A Dvořák je podle něj manažer schopný tento úkol uskutečnit. Druhý úkol, který bude před Dvořákem stát, je ekonomického rázu, totiž vyjít s penězi, které Národní divadlo dostává od města. Za Prokeše bylo divadlo dlouhodobě ve ztrátě, přestože od města dostává třetinu prostředků, které Brno na kulturu vynakládá. Dostává asi dvě stě milionů korun ročně, přičemž je nutné podotknout, že Brno dává na kulturu deset procent ze svého rozpočtu. To je mezi evropskými městy mimořádně vysoká částka."

Právě Daniela Dvořáka ale odvolal předchozí ministr kultury Martin Štěpánek z jeho funkce šéfa Národního divadla v Praze, protože tam byly problémy v hospodaření...

Mahenovo divadlo v Brně
"Já jsem se na to Daniela Dvořáka ptal. On sám se dodnes hájí a říká, že tehdejší argumentace byla účelová. Primátor Onderka připouští, že pokud tam nějaké nejasnosti byly, pak Dvořák dostane v Brně šanci tyto pochybnosti vyvrátit. Primátor ale sám zdůrazňuje, že je připraven v případě jakýchkoliv pochybností Daniela Dvořáka z funkce zase odvolat."

A jaké jsou umělecké plány Daniela Dvořáka v brněnském Národním divadle?

"Už součástí projektu, se kterým se Daniel Dvořák zúčastnil výběrového řízení, je návrh na výměnu vedoucích pozic jednotlivých souborů Národního divadla. Petr Štědroň by se měl stát vedoucím Reduty, Lenka Dřímalová vedoucí baletu, Tomáš Hanus by měl na starosti operu a Zdeněk Plachý by vedl činohru. Konkrétně Zdeňka Plachého jsem se ptal na jeho představu, jak by činohra měla vypadat, a on říkal, že vzhledem k typu instituce Národního divadla by se orientoval na dramaturgii poměrně klasickou, tedy prověřené texty. Co by mělo být zajímavé, živé a nové, to by měla být inscenační praxe. Chce do Brna pozval nejlepší současné české režiséry. Daniel Dvořák tvrdí, že tato skupina je výhodná vzhledem k tomu, že jsou to lidé stejné generace, a tedy přibližně stejného uměleckého názoru. Navíc dozráli ve své profesní kariéře na základě svých zkušeností do situace, kdy jsou připraveni převzít vedoucí funkci."