Díky projektu Čtení pomáhá by mohl vyrůst v Podkrkonoší les
Už přes deset let motivuje projekt s názvem Čtení pomáhá české děti ke čtení knih a také k charitativnímu cítění. Za tu dobu pomohl šesti stovkám dobročinných organizací částkou v řádech desítek milionů korun. Nově se zaměří i na pomoc životnímu prostředí a na sázení stromů.
Projekt funguje tak, že děti po přečtení knihy a správném zodpovězení testových otázek získají padesátikorunový kredit. Z nabídky různých nadací si pak mohou vybrat, na kterou přispějí. Nová iniciativa Čtení pomáhá přírodě je na podobném principu. Za každou přečtenou knihu zaměřenou na přírodu získá dítě kredit pro charitu, a ještě navíc za něj budou vysazeny dva stromky.
Přímo se bude vysazovat les v Podkrkonoší. Jak rychle se tento les bude rozrůstat, je přitom právě v rukách mladých čtenářů. Sázení stromů finančně podpoří firma RD Rýmařov a na starost jej bude mít Česká lesnická akademie Trutnov. Nový les vznikne v lokalitě Voletiny u Trutnova.
„Umožníme dětem, aby si vysázely svůj vlastní les. Samy však nemusí brát do ruky sekeromotyku, ani nikam jezdit. Stačí, když si přečtou některou z určených knih. My pak spolu s lesníky z České lesnické akademie Trutnov vše zařídíme,“ uvedl Lukáš Foral z firmy v RD Rýmařov.
Často vědí o tuzemské přírodě míň než o africké
Tvůrci projektu Čtení pomáhá nedávno představili výsledky sondy mezi dětmi do 17 let, kterých se ptali na jejich vztah a vědomosti týkající se přírody. Děti v sondě prozradily, že oceňují hlavně čistý vzduch, klid a možnost pozorovat zvířata a rostliny. Ale také třeba být mimo kontrolu dospělých nebo možnost běhat, skákat či křičet bez omezení.
Nejvíc jim pak vadí klíšťata, mají strach z nebezpečných lidí a nepříznivého počasí. Negativně ale hodnotily třeba to, že v přírodě není wi-fi či možnost nakupovat.
Na otázku, zda se zajímají o přírodu, méně než polovina dětí odpověděla, že kouká na dokumenty o přírodě, 35 procent sleduje účty na sociálních sítích na toto téma, necelá třetina si o přírodě čte a 20 procent uvedlo, že pomáhá v přírodě jako dobrovolník.
Autoři projektu poukazují na to, že české děti toho často vědí víc o exotických rostlinách a zvířatech než o tuzemské přírodě.
„Poměrně málo dětí, pouze 30 procent, si o přírodě čte. Díky tomu by některé děti v typickém českém lese hledali třeba datlovník nebo psa Dingo,“ přiblížil Českému rozhlasu zakladatel projektu Čtení pomáhá Martin Roman.
Jeho slova potvrdil i Miloš Pochobradský, ředitel České lesnické akademie Trutnov, která bude stromy vysazovat. „Děti se o přírodě dozvědí nejvíce z dokumentárních filmů a bohužel i v českých televizních programech je více dokumentů o Africe a o světové přírodě než o té naší,“ poznamenal.