Dirigent Bělohlávek bude zakončovat londýnské BBC Proms

Český dirigent Jiří Bělohlávek už řadu měsíců dokazuje v Londýně své hudební kvality. Loni v létě se stal šéfdirigentem prestižního Symfonického orchetru BBC,. Poprvé se v jeho čele představil na zahajovacím koncertě letního festivalu Proms. Letošní Proms naopak zakončí. Závěrečný Poslední večer přitom klade na dirigenta mimořádné nároky nejen v hudební oblasti.

Jiří Bělohlávek se letos stane prvním dirigentem ve 111leté historii koncertní série BBC Proms, který bude dirigovat Poslední večer, a to přesto, že angličtina není jeho mateřský jazyk. Tradice vyžaduje, aby dirigent přednesl krátký a vtipný projev a komunikoval s publikem.

Jiří Bělohlávek je ročník 1946, během své umělecké kariéry působil v čele takových hudebních těles jako je Státní filharmonie Brno, Symfonický orchestr FOK či Česká filharmonie. Tu ale řídil po převratu jen dva roky, orchestr proti němu vystoupil a Bělohlávek musel odejít. Soustředil se pak na nově vzniklou Pražskou komorní filharmonii. Hostoval v zahraničí a jeho orientace na světová pódia vyvrcholila nynějším angažmá v BBC Symphony Orchestra.

Co vedlo k tomu, že se po roce 1990 na domácí scéně tolik neuplatnil? A čím oslovil slavné londýnské těleso? Vysvětluje hudební publicista Petr Veber.

"Vystupuje vždycky jako náročný umělec a to možná filharmonikům trošku vadilo. Také bylo brzy po revoluci a Filharmonie se zřejmě domnívala, že kontakt s nějakým zahraničním umělcem jako šéfdirigentem jí pomůže jí pomůže dostat se do světa. Prostě on tam v té chvíli nebyl jako nejvhodnější. A proč je Bělohlávek tak úspěšný v zahraničí? Myslím že imponuje ta jeho umělecká náročnost. Náročnost, zralost a jisté národní zabarvení mu může teď v Londýně otevírat dveře. A když dnes slyšíme zprávy o tom, že bude zakončovat Proms jako první nebritský nebo anglicky nehovořící dirigent v celé historii, tak je to skvělá zpráva samozřejmě a hovoří to i o tom, že je to takový formát, který se dovede tomu jinému, nečeskému prostředí perfektně přizpůsobit a vyjít mu vstříc."

V Praze od úterka probíhá festival Prague Proms, který odkazuje ke svému londýnskému předobrazu. A začíná jen o tři dny dříve. Kromě názvu má společnou také orientaci na letní publikum:

"Ta možnost přijít na koncert bez formálního oblečení je myslím ojedinělá, u nás o takových akcích nebo takovém festivalu nevím,"

říká Jan Hasenöhrl, ředitel pořádající agentury. Dirigent Libor Pešek vysvětluje, čím ještě se pražský festival podobá londýnskému.

"To jméno Proms původně v Londýně znamenalo úplně něco jiného, protože lidé tam promenovali při té hudbě, alespoň tedy v přízemí obrovského sálu Albert Hall. U nás je to něco jiného, u nás spíš to Proms znamená - a to už se v Anglii taky tak přeneslo - že ten festival není jenom o vážné hudbě, ale že se týká i jazzu a jiné hudby."

V rozsahu se ale zatím Prague Proms s londýnským BBC Proms nemůže měřit.