Na Pražském jaru
V plném proudu je už v těchto dnech 67. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Má za sebou také jeden ze svých vrcholů - v úterý ve Smetanově síni Obecního domu vystoupili Vídeňští filharmonikové v čele s dirigentem Danielem Barenboimem. Jejich mozartovský program uváděl v přímém přenosu i Český rozhlas a v hledišti jim naslouchal i náš kolega ze stanice Vltava, hudební publicista Petr Veber.
"Do určité míry ano, ale ke konci jsem měl pocit, že když tu loni byli Berlínští filharmonikové, což je orchestr, který se chtě nechtě s těmi Vídeňskými poměřuje, jsou to dva orchestry, o nichž se hovoří jako o nejlepších na světě, tak jsem měl pocit, že ti Berlínští se symfonií Gustava Mahlera mne asi přesvědčili nebo nadchli ještě o něco víc. Na druhou stranu je to ale těleso, které v tom mozartovském stylu nebo duchu je s naprostou samozřejmostí natolik doma, že to pochopitelně bylo velké potěšení je poslouchat. Daniel Barenboim je muzikant, který tam vnesl jistě spoustu krásných detailů, takže ten koncert byl samozřejmě vynikající. Ale těch pět procent výhrad si tam nechávám."
Do Prahy se letos vrací i další špičkový orchestr, BBC s Jiřím Bělohlávkem. Jaký ti budou mít program?
"O tomto orchestru se s nadsázkou říká, že to je nejlepší český zahraniční orchestr. Takže na programu bude samozřejmě i česká hudba, což k Bělohlávkovu působení v Londýně patří. Především se těším na Sukovo zrání, což je partitura, která se hraje strašně málo. A už z toho, co jsem slyšel z Bělohlávkova působení v Londýně, věřím, že dokáže tomuto tělesu a jeho pojetí vtisknout to, aby to skutečně byl Suk, jaký má být. Tak to je jedna položka jejich repertoáru. Je tam česká premiéra skladby soudobého mladšího českého autora Jiřího Kadeřábka, která prý v Londýně vzbudila docela kontroverzní reakce. Jmenuje se C a je to asi trošku provokace. Ta hudba se točí kolem stupnice C-dur a má vyzkoušet, co všechno publikum vydrží v soudobé hudbě. Jistě to ale bude zajímavé setkání. Jednou z krásných položek hostování BBC Orchestra bude i účast sólistky Bernardy Fink. Tato mezzosopranistka má krásný vztah k Praze, umí česky a je to umělkyně, jejíž zpěv je nádherný. A to bude určitě ozdoba toho prvního ze dvou koncertů."A alespoň v krátkosti: jaké jsou ty další programové dominanty nebo významní hosté?
"Určitě nelze nepřipomenout sopranistku Editu Gruberovou, která je na vrcholu nebo zenitu své dráhy. Vzhledem k věku ještě stále zpívá neuvěřitelně svěžím způsobem, takže její operní recitál bude určitě jedním z vrcholů. Potom bych asi zmínil úplně jinou věc - koncertní provedení opery Fidelio, což je vlastně v českém koncertním prostředí docela neobvyklá věc. Nemáme takových programů příliš mnoho. Ten projekt bude v rukou Jakuba Hrůši a mimo zahraničních pěvců se tam objeví také dva výjimeční pěvci čeští mladé generace. Adam Plachetka, který teď už má hvězdné okamžiky ve Vídni, a Kateřina Kněžíková, která má podobně hvězdné okamžiky v Praze. Asi bych měl zmínit recitál Ivana Moravce, české legendy klavírní hry. A ještě dvě věci. Dvořákovo Rekviem v podání rozhlasových symfoniků, místo Vladimíra Válka má dirigovat Ondrej Lenárd. A závěrečný koncert, kterým opět nebude Beethovenova Devátá, jak už je v posledních letech negativním zvykem, ale bude tam mimo jiné Čajkovského houslový koncert s Pavlem Šporclem. Tak na to se lze těšit. Pavel Šporcl je v českém prostředí hvězdou a celebritou a jistě si rádi poslechneme, jak se tohoto úkolu ve známé skladbě zhostí."