Dirigent Jakub Hrůša s Bamberskými symfoniky získal prestižní ocenění ICMA
Cenu za nejlepší nahrávku v kategorii Symfonická hudba získal dirigent Jakub Hrůša s Bamberskými symfoniky.
Prestižní ocenění International Classical Music Awards (ICMA) dostal za nahrávku 4. symfonie Antona Brucknera. Nahrávka vznikla během loňského listopadu, a je unikátní v tom, že se na ní nacházejí všechny tři verze díla, které Anton Bruckner postupně přepracovával.
"Takovou bláznivou myšlenku, že nahrajeme všechny tři, protože se sám nemohu rozhodnout, která z těch verzí je absolutně nejlepší, jsem měl před několika lety. Chtěl bych to dilema nabídnout posluchačům. Netušil jsem, že se to setká s takovým zájmem a ohlasem," řekl Jakub Hrůša.
Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí ohodnotili výkon Hrůši a Bamberských symfoniků v silné konkurenci ostatních nominovaných. V širších nominacích bylo celkem 377 nahrávek. V nejužším finále se Hrůša ocitl například s orchestrem Bavorské státní opery pod taktovkou Kirila Petrenka.
V širším výběru byli i SOČR, klavírista Kahánek a houslista Šporcl
Bamberští symfonikové nahráli Brucknerovu 4. symfonii předloni v létě. Mezzosopránového sóla se ujala Anna Lucia Richterová. CD loni získalo Cenu německé hudební kritiky, což je ocenění udělované napříč německy mluvícími zeměmi asociací 160 hudebních kritiků.
Raritní komplet obsahuje i bonusové CD, kde jsou navíc i fragmenty tzv. přechodných verzí symfonií, které se normálně nenahrávají.
Ceny ICMA se udělují v 16 kategoriích. Porota oceňuje kromě výjimečného uměleckého přednesu i nápaditost ve výběru repertoáru. V šiřších nominacích byl také klavírista Ivo Kahánek, houslista Pavel Šporcl a Symfonický orchestr Českého rozhlasu v čele s Tomášem Netopilem.
Jakub Hrůša měl program na dva roky dopředu
Dirigent Jakub Hrůša si cenu převezme 21. dubna v Lucembursku. Prodloužil o pět let své působení ve funkci šéfdirigenta Bamberských symfoniků. Zároveň působí jako hlavní hostující dirigent České filharmonie. Je pravidelným i hostem nejvýznamnějších orchestrů světa.
Do doby před pandemií měl Jakub Hrůša svůj program rozepsaný na dva roky dopředu. Jak řekl pro server iDnes, každý týden byl v jiném místě a často i na jiném kontinentě.
Adaptoval se na to, a když cestování odpadlo, byl v jistém ohledu spokojený, byl více s rodinou. Na druhou stranu mu trochu chyběl adrenalin návštěv u různých orchestrů a operních domů, poznávání nových měst a lidí.