Do Česka jezdí méně turistů
Do Česka jezdí čím dál méně turistů. Loni došlo dokonce k propadu až na úroveň roku 1995. Důvodem byly hlavně povodně a napjatá mezinárodní situace. Dopad cítí nejen cestovní kanceláře, které se zabývají příjezdovou turistikou, ale má to vliv na celou ekonomiku. Méně turistů totiž nakoupí méně vyhlášených českých výrobků. To se týká například skla, keramiky, ale i piva. Proč tomu tak je a jak turisty opět přilákat - to je otázka pro Zdeňku Kuchyňovou.
Výsledky za loňský rok ukazují, že útlum cestovního ruchu byl v České republice hlubší, než ve světě. Došlo k poklesu o 17 procent. Ředitel České centrály cestovního ruchu David Gladiš vidí kromě povodní a mezinárodní situace i další důvody, proč zájem turistů klesá. Jsou to zanedbané věci v oblasti turistiky, které se řadu let neřeší. Jedná se například o nepoctivé taxikáře, pouliční kriminalitu v Praze, či situaci na vlakových nádražích. Tyto nedostatky se nasčítaly a výsledek je ten, že počet turistů klesá. Nejvíce přijíždějí do Česka sousední Němci, kteří tvoří až 40 procent turistů. Na dalších místech je podle Davida Gladiše Polsko, Francie, Itálie, Holandsko a Anglie.
"V poslední době zaznamenáváme zájem i ze vzdálenějších zemí jako je Tchaj-wan, Japonsko, Čína, Korea a podobně. A to jsou myslím země, kde je obrovský potenciál, zvlášť v Číně, na které se chceme marketingově více zaměřit."
Většina zahraničních turistů si pod Českou republikou představí hlavně Prahu, Český Krumlov a lázně Karlovy Vary. Dostat turisty do regionů je obtížné. Přitom má Česko řadu krásných míst, hradů a zámků. Na mnoha místech však cestovky, které zahraniční turisty přivážejí, narážejí na jeden problém a tím je nedostatečná infrastruktura v regionech.
"My jsme na konci loňského roku přivezli na jižní Moravu celý autobus zahraničních novinářů, abychom jim ukázali ten region a ukázalo se, že na celé jižní Moravě jsou jenom dvě místa, kde můžete v jednom hotelu ubytovat autobus lidí. A to je ve Znojmě a v Brně. Ve Znojmě to byl hotel, který se zrovna opravoval, takže my, když jsme jim chtěli ukazovat různá zákoutí jižní Moravy, jsme se s nimi museli vracet pořád zpátky do Brna, protože ten jejich požadavek byl a to je požadavek každého zájezdu, aby byli ubytováni na jednom místě."
Problémem je, že v malých městech jsou spíše malé rodinné penziony a turisté by museli nocovat roztroušeni po městě. Dostat turisty do regionů však není jediným cílem. Centrála cestovního ruchu má podle ředitele Davida Gladiše stanoveno šest priorit, na které se chce při propagaci Česka v zahraničí zaměřit. Která to jsou?
"Praha samozřejmě, potom jsou to lázně, téma, které zahrnuje hrady, zámky, historická města. Čtvrtým tématem je téma aktivní zdravé dovolené - to znamená sport, turistika, cyklistika nebo i golf. Pátým tématem jsou církevní památky a poutní místa. Máme tady řadu hezkých míst, často zapsaných v seznamu UNESCO, které jsou zároveň církevními památkami. Šesté téma je trošku specifické - to je kongresová turistika."
Cestovní kanceláře orientované na zahraniční turisty se obávají situace kolem Iráku. Případný válečný konflikt by mohl znamenat další pokles turistiky a tím i méně peněz v ekonomice.