Dopravní odbory se rozhodly pro stávku

Foto: ČTK

Časově neomezená stávka možná ochromí po 12. lednu dopravu v České republice. Ve středu se na tom dohodli zástupci dopravních odborů. Protestem chtějí vyjádřit nesouhlas s plány ministerstva financí, které chce zrušit daňové zvýhodnění některých zaměstnaneckých benefitů.

Miroslav Kalousek
Plánované zdanění by se mělo týkat celkem 42 benefitů - například stravenek, režijních jízdenek, odborářských příspěvků nebo odměn dárcům krve. A právě s tím odboráři nesouhlasí. Ministr financí Miroslav Kalousek ale za svými návrhy stojí.

"Zaměstnanec ve veřejné dopravě má nezdaněnou veřejnou dopravu, tedy službu, kterou sám provádí. Lékař musí zaplatit registrační poplatek." Stejně tak prodavačka v řeznictví, když dostane od svého zaměstnavatele maso zadarmo, tak musí tento příjem zdanit, podotkl ministr Kalousek k plánovanému zdaňování režijních výhod. Dodal také, že podobné výhody jsou nespravedlivé vůči těm, kteří je nemají. Mluvčí ministra financí Ondřej Jakob podotkl, že jde zatím pouze o návrh změny.

"Není to nic definitivního a neznamená to rušení těch režijních jízdenek ani stravenek, jde jen o ta zvýhodnění. Výdajový paušál by byl spravedlivější pro všechny. Musíme se domluvit, zda budeme mít do budoucna jednoduchý daňový systém s benefity spravedlivými pro všechny či složitý systém s výhodami jen pro některé."

Nový zákon o dani z příjmu, který je součástí vládní reformy financí, existuje zatím jen v podobě věcného záměru. Platit by mohl začít nejdříve v roce 2010.

Foto: ČTK
Přesný termín stávky oznámí odboráři na začátku ledna, podle prezidenta Federace strojvůdců Petra Čecháka je to proto, že nechávají ještě prostor pro jednání se zástupci ministerstva financí případně vlády. Odvrátit stávku by mohl jedině jasný příslib ministra Kalouska a vlády, že se stávající benefity ani napříště nebudou danit.

Předseda odborového svazu dopravy Luboš Pomajblík připomíná:

"My máme jako odborový svaz působnost po celé České republice, sdružujeme zaměstnance v nákladní, autobusové, letecké a vodní dopravě a budeme se samozřejmě snažit, aby se lidi za svoje benefity prali všemi dostupnými prostředky a za nejúčinnější prostředek považujeme stávku."

Kromě železniční dopravy by se případná stávka mohla týkat i třeba meziměstských autobusů a MHD. Vyzvat k ní by odboráři chtěli i zaměstnance dalších odvětví. Vratislav Feigel z odborového sdružení pražského Dopravního podniku řekl, proč ke stávce sdružení připojí.

"Zaměstnance dopravního podniku by to velmi silně poškodilo, ať se jedná o jízdenky nebo o stravenky. Já si myslím, že konkrétně jízdné je věc, která je tady sto let, u toho dopravního podniku a je to v podstatě jediná věc, která jako benefit dopravnímu podniku zůstala."

Ne všichni odboráři ale s termínem protestu souhlasí. Podle místopředsedy odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši je sice sdružení zásadně proti zrušení daňových výhod, se stávkou by se ale mělo počkat, až zákon schválí vláda a pošle jej do sněmovny.