Filmová ročenka slaví 20 let
Víte, kde najdete úplný přehled všeho, co se událo ve světě českých filmů, reklam, propagace a filmových společností? Ve Filmové ročence, která slaví už 20 let od svého vzniku. Dnes existuje v elektronické podobně a veškeré informace, jejichž shánění je mnohdy detektivní práce, jsou tu propojené. Navíc se už po dvaceti letech pomalu stává historickým pramenem. Pozvání k mikrofonu Radia Praha přijala vedoucí ročenky Ivana Tibitanzlová.
"Neexistovaly ročenky, ale byly materiály, které se tomu blížily. V roce 1992, kdy přestala být kinematografie centrálně řízená, tak byla snaha Národního filmového archivu ten vývoj zachytit. Jednak přechod ze státního sektoru k soukromému, sledovat nejen tvorbu, ale i zázemí, to znamená, produkční společnosti."
Jaká je filmová ročenka dnes, po dvaceti letech? Vycházela v knižní podobě, teď jako CD. Jak byla dříve ta kniha tlustá?
"Začínali jsem, pokud si vzpomínám, asi na 250 stranách. V roce 1996 jsme dosáhli něco mezi 800 a 900 stránkami. To už začalo být neúnosné. Je fakt, že řada lidí si posteskla po knížkách. Třeba starší generace má ráda knihy a lépe se v tom orientovala než v té elektronické formě, která vychází od roku 1997. Bylo to částečně i z podnětu ministerstva kultury, které nám poskytlo grant."
Naposledy jsem v televizi viděla český film Želary. Když si jako uživatel ročenky rozkliknu CD, co tam všechno o filmu najdu?
"Veškeré filmografické údaje, i obsah. Jsou to stručnější obsahy, protože filmů je moc. Nám se to číslo pohybuje kolem 800 filmů za rok."
800 filmů je veliké číslo. Pátrání po všech údajích i obsazení, musí být někdy detektivní práce.
"To máte pravdu. Uvažovali jsem o tom, že k filmové ročence založíme detektivní kancelář. Chápu, že filmové společnosti mají jiné zájmy, než vyplňovat dotazníky. Většinou to probíhá tak, že rozešleme dotazník, oni nám neodpoví. Pošleme další a když se nic neděje, tak začneme obvolávat, dalo by se říci otravovat, až se nám ty údaje podaří získat."
Pro jaké publikum je filmová ročenka hlavně určená?"Je spíše určená odborné veřejnosti, studentům, novinářům a laikům, kteří mají zájem o českou kinematografii. Je určená i historikům, protože dnes se už stává z ročenky historický pramen."
V jakých jazykových verzích je ročenka?
"Vychází česky a anglicky a to od svého počátku."
Srovnávala jste, zda v okolních zemích dělají něco podobného? A v takovém rozsahu jako u nás?
"Některé ročenky mají dost dlouhou historii. Existuje třeba italská ročenka, která vychází někdy od 40. nebo 50. let, francouzská ročenka. Na webových stránkách ji vydává Britský filmový institut, ale jsou to spíše statistické údaje. Slováci vydávají obdobnou formou ročenku jako my, ale v knižní formě, ale bohužel před pěti lety vydali poslední."
Doufejme, že česká ročenka vykročí úspěšně do další dvacítky. A pokud patříte mezi filmové fanoušky, máte šanci letošní ročenku, která vyjde zhruba za měsíc, vyhrát. I naše soutěžní otázka bude filmová:
Víte, který český umělec získal Oscara za kostýmy ve filmu Amadeus režiséra Miloše Formana?
Odpověd nám posílejte do konce června na adresu [email protected].
Výhercem soutěže je: Milan Cepák ml., Vodňany
Správná odpověď: Theodor Pištěk