Galileo pomůže i slepcům

0:00
/
0:00

Bude sloužit všem: armádě, policii, ale především obyčejným smrtelníkům, každému z nás. Pomůže v orientaci řidičům, zbloudilým turistům, a také například nevidomým. Co že má být tím takřka univerzálním pomocníkem? No přece evropský navigační systém Galileo, který by měl být provozuschopný od roku 2013. Ve hře o sídlo úřadu, který řídí tento satelitní systém, je také Česká republika.

Vladimír Remek, foto: ČTK
O zahájení zaváděcí fáze projektu Evropské unie na vybudování vlastního navigačního systému rozhodl v závěru dubna Evropský parlament ve Štrasburku. Ruská raketa Sojuz 27. dubna vynesla na oběžnou dráhu klíčovou družici evropského navigačního systému Galileo. Jde o v pořadí druhý satelit, který ale bude jakýmsi mozkem soustavy 30 družic obíhajících ve výšce přibližně 23,5 tisíc kilometrů nad povrchem Země. Evropský navigační systém Galileo je plánovaný jako civilní družicový navigační systém, který by se měl stát alternativou k americkému - armádou kontrolovanému - navigačnímu systému GPS a ruskému navigačnímu systému GLONASS. Měl by poskytovat vyšší přesnost ve srovnání se stávajícími navigačními systémy, navíc dostupnou všem uživatelům.

A čem vidí největší přednost evropského navigačního systému Galileo náš dosud jediný kosmonaut, nyní europoslanec Vladimír Remek?

"Systém Galileo je systém garantované civilní služby, a předchozí systémy, které fungují, jsou vojenské systémy, prioritně pro vojenské použití. Když to hodně zjednoduším, tak existuje pořád nejistota poskytování samého signálu. V tomto je Galileo naprosto nový, přišla s tím Evropská unie. Systém sice říká, že bude mít 30 operačních družic, z toho budou tři záložní, ale schopnost poskytovat v podstatě dobrou informaci podle místa, polohy na Zemi budou mít už čtyři nebo pět družic, a to ve většině případů dostupné budou."

V roce 2013 by už měl navigační systém Galileo nabízet některé služby, které dnešní satelity GPS nedokáží zajistit, říká Vladimír Remek:

"Samozřejmě třeba sledování zájmových osob nebo chráněných druhů zvířat. Není problém na ně umístit to zařízení a s použitím odpovídajícího programu zpracovat údaje. Někdy je třeba žádoucí sledovat některé osoby ve výkonu trestu, kolikrát se lidé hledají nebo problémoví lidé mohou být takto pod kontrolou."

Množství aplikací bude záviset na programech, které budou pro komunikaci s Galileem vyvinuty, tvrdí specialista na družicovou navigaci ministerstva dopravy Bohumil Jirkal:

"Ten software už dneska třeba je schopen slepcům říct, v které části ulice se nacházejí, lokalizovat jejich polohu s předností maxima, tedy asi 3,5 metrů, a v podstatě je orientovat, napovědět jim, kudy dál jít."

Jak říká vládní zmocněnec pro zřízení úřadu evropského navigačního systému Galileo Karel Dobeš, český kabinet v Galileu vidí efektivní prostředky nejen pro kontrolu dopravy, ale i životního prostředí:

"Ceny paliva rostou, a tak v každém případě, když začneme efektivně provozovat naše transportní cesty a všechny tyto věci, je to velká úspora. Česká vláda, konkrétně ministerstvo dopravy, ministerstvo zahraničních věcí, ministerstvo školství systém Galileo aktivně podporují. Jedná se o to, že Česká republika se v tomto roce stane členem Evropské kosmické agentury (ESA), Česká republika dnes má předsednictví evropské meziparlamentární konference o vesmíru, to znamená, že v České republice se v tomto sektoru strašně moc děje."

A děje se záměrně, protože se Česko také uchází o získání sídla úřadu, který řídí tento satelitní systém. Konkurenty má zdatné. Zájem projevila také Francie, a bez šancí není ani Slovinsko. Sídlo Galilea je totiž považováno za tak prestižní a důležité, že žádný kandidát nehodlá souboj vzdát. V zemi, kde má od roku 2009 sídlit jeho řídící úřad, přinese také řadu příležitostí vědcům, univerzitám i podnikatelům. Finové vypracovali hodnocení všech uchazečů, ve kterém srovnávají hlavně nabízené prostory a podmínky. Česko nabízí Galileu dnešní sídlo České konsolidační agentury v pražských Holešovicích za symbolický nájem jedno euro na pět let, a poté výraznou slevu oproti komerčnímu nájmu. Podle výpočtů Finů patří k nejlevnějším.

Nesporná pozitiva případného umístění sídla Galilea v Česku vidí také proděkan dopravní fakulty ČVUT v Praze Miroslav Svítek. V České televizi nedávno řekl:

"Kolem takovéto instituce vždycky vzniká řada odborníků, vychová se spousta nových absolventů, doktorandů, a určitě to tu zemi výrazně pozvedne. A já bych řekl, že Česká republika by si to zasloužila už jenom proto, že ministerstvo dopravy tento projekt Galileo podporuje spoustu let. Je to vždycky otázka politická, ale já si myslím, že právě malá země by se měla hodně profilovat technologicky, Hi-tech, a naopak se snažit o služby s přidanou hodnotou. A to právě systém Galileo nabízí."

Galileo poskytne celou řadu významných sociálních i ekonomických přínosů, jak celosvětově, tak hlavně v Evropě, říká vládní zmocněnec pro projekt Galileo Karel Dobeš:

"Přidaná hodnota třeba pro český průmysl nebo pro ty aplikace je, že ten celý průmysl musí vyrábět mapy a další věci. Vezměte si třeba jenom město Praha. Když chcete jezdit s navigačním systémem po Praze a vymění vám jednou nebo dvakrát jednosměrnou cestu, tak to musíte mít v aktuálních datech. Galileo vám jenom řekne, kde stojíte. Když chcete udělat krok někam a být jistý, kam ta cesta vede, potřebujete jiné adicionální informace. A to je šance pro náš průmysl, to znamená nejenom vyrábět určité věci přímo spojené s Galileem. Náš průmysl už se do výroby těch družic dostane jenom parciálně, krátce, ale máme možnost začít dělat aplikace. A to je to, v čem Česká republika už dneska vlastně je."