Giving Tuesday: Do štědrého úterý se chce zapojit více než čtvrtina Čechů
Česko se již podeváté připojuje ke Giving Tuesday, světovému dni štědrosti a dobrých skutků. Letos se plánuje zapojit čtvrtina Čechů, a to nejčastěji materiální pomocí. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti, která v Česku Giving Tuesday zastřešuje. Během osmi let už Češi darovali v rámci štědrého úterý téměř půl miliardy korun a vykonali nespočet dobrých skutků.
Giving Tuesday, mezinárodní svátek dárcovství a den dobrých skutků, se každoročně koná v úterý po Dni díkůvzdání. Je protipólem k nákupnímu šílenství na Black Friday a nabízí příležitost podpořit smysluplné projekty a šířit štědrost.
V rámci loňského ročníku Giving Tuesday Češi díky rekordnímu počtu 396 výzev a aktivit přispěli na dobročinné projekty částkou více než 97 milionů korun.
„Čtyři z deseti Čechů v uplynulém roce přispěli na dobročinné účely, desetina z nich poslala více než pět tisíc korun. Nejpopulárnějšími formami darování jsou DMS zprávy a nákup charitativních předmětů,“ doplňuje k výsledkům výzkumu Markéta Kneblíková z agentury Ipsos.
Letos se podle výzkumu agentury Ipsos plánuje do Giving Tuesday zapojit více než čtvrtina Čechů, chtějí především darovat věci nebo finanční prostředky na dobročinné účely. Na webu GivingTuesday.cz se registrovalo přes 360 výzev a dobrých skutků. Každý si tam může vybrat výzvu k pomoci dle zaměření nebo i regionu.
„Nadace například hledá jen tři nejlepší věci z vašeho šatníku pro nejpotřebnější, výrobce paruk pro onkologicky nemocné děti hledá podporu pro svoji práci, farnost nabízí adopci píšťaly varhan a snaží se tak o jejich záchranu, organizace hledá nové dobrovolníky pro svůj registr psích dárců krve a mnoho dalších,“ uvádí nadace na webu některé možnosti.
V rámci Giving Tuesday více než stovka dobrovolníků rozdává po celém Česku Štědré pralinky, které vyrobili lidé s hendikepem, a vybízí tak širokou veřejnost k podpoře dobra. Zároveň se v podvečer rozsvítí v barvách Giving Tuesday Petřínská rozhledna.
Zájem o pomoc v tuzemsku
Z průzkumu agentury Ipsos vyplynulo, že pomáhat druhým je pro Čechy důležité - 83 procent z nich se aspoň nějakou formou aktivně zapojuje. Jednoznačnou prioritou je pro české dárce pomoc dětem. Vlnu solidarity vyvolávají živelné katastrofy či humanitární krize. Silně rezonuje také péče o zvířata a handicapované.
Zároveň průzkum přinesl překvapivou novinku – rostoucí zájem o pomoc v tuzemsku na úkor pomoci zahraniční.
„Češi soudí, že je potřeba pomáhat především lidem v Česku (souhlasí s tím 73 procent Čechů) a že by stát měl podporovat lidi, kteří se zapojují do dárcovství (souhlasí 72 procent). 71 procent populace si myslí, že pomáhat by měly také firmy,“ uvádí agentura Ipsos.