Hitem nové turistické sezóny v Česku by se měla stát i Skalní města

Karlovy Vary

V Česku se začíná pomalu rozbíhat nová turistická sezóna. Jednou z organizací, která má za úkol přilákat zahraniční turisty, a propagovat naše historické, přirodní či architektonické skvosty, je CzechTourism. Většina Evropanů zná z České republiky jen Prahu a to by se mělo změnit. Jak uvedl v rozhovoru se Zdeňkou Kuchyňovou, ředitel David Gladiš, rozhodli se proto zásadně změnit marketingovou strategii. Vybrali pět hlavních míst, na které se propagace zaměří.

Karlovy Vary
"Těmi jsou Praha, Český Krumlov, Karlovy Vary, Olomouc a Skalní města. Chceme se v propagaci zaměřit na to, aby si během několika let každý Evropan, když se řekne Česká republika, automaticky vzpomněl na těch pět míst, které jsem vyjmenoval. To je otázka více let. My jsme si stanovili ten cíl do roku 2010.

Jaké formy vaší propagace a je na ni dost peněz?

My se účastníme asi padesáti zahraničních veletrhů, hodně se snažíme rozvíjet naše webové stránky, které máme, tuším, v šestnácti jazykových verzích. Naše zahraniční zastoupení ve dvaceti zemích dělají celou řadu propagačních akcí. Sázíme také na návštěvy zahraničních novinářů v ČR. Loni jsme pozvali přes 300 zahraničních novinářů a ukázali jim krásy naší země. De facto všichni poté napsali velice pozitivní a zajímavé reportáže a tím zvýšili publicitu a přitažlivost ČR v zahraničí.

Peněz na propagaci je samozřejmě málo. Pro srovnání - Rakousko má asi třicetkrát více peněz na propagaci než my a Maďarsko má asi 5,5 krát více. I když musím říct, že se nám podařilo od ministerstva pro místní rozvoj získat navýšení rozpočtu zejména na reklamní kampaň, která začíná v dubnu a poběží až do poloviny května ve čtyřech zahraničních televizních stanicích - CNN, BBC, Discovery a Eurosport. Poprvé v historii ČR se nám podaří zrealizovat skutečně klasickou reklamní kampaň propagující Česko jako lákavou turistickou destinaci.

Liší se nějak požadavky českých a zahraničních turistů, co se týče služeb, vybavenosti a podobně?

Český Krumlov
Já myslím, že už se to docela srovnává, že i čeští turisté jsou poměrně nároční a vidím to, když cestuji v regionech. Hotelům a restauracím, které se zaměřily na poskytování levných služeb za nižší kvalitu, těm se tak dobře nedaří. Zatímco ti, kteří se zaměřují na dražší služby, ale o to kvalitnější, ti mívají naopak plno.

Jak jste spokojeni se spoluprací s regiony? Některé říkají, že se na ně zapomíná a jezdí k nim málo turistů.

Za rok a čtvrt, co jsem tady, tak mám všude pocit, že se to vyvíjí k lepšímu a že regiony vnímají stále více cestovní ruch jako jednu z nejdůležitějších součástí jejich činnosti. My se zaměřujeme na to, abychom v zahraničí propagovali ta místa, která jsou nejzajímavější. Každý národ vyhledává něco jiného. Regiony si musí rozmyslet, koho mají šanci oslovit a podle toho se přizpůsobit.

Jak dobře vy sám znáte Českou republiku?

Já mám projetou Českou republiku docela dobře. Například loni jsem téměř celou svou dovolenou - čtyři týdny - strávil tak, že jsme objeli na kole celou republiku. Takže jsem měl možnost na vlastní oči poznat třeba i to, jak jsou služby v regionech rozvinuté a kde jsou ještě nějaké rezervy.

Máte nějaké oblíbené místečko?

Moje nejoblíbenější místo je Adršpašsko - teplické skály. Ale snad v každém regionu se dá najít něco, kde je možné strávit klidně i celou dovolenou.