Hygienické prohřešky a falšování. Kontroly odhalily chyby v každé čtvrté restauraci

Ilustrační foto: Michael Browning / Unsplash

Státní zemědělská a potravinářská inspekce provádí od roku 2015 kontroly v restauracích, cukrárnách, pivnicích, vinárnách a dalších stravovacích zařízeních. Porušení právních předpisů za tu dobu inspektoři zjistili při každém čtvrtém bližším přezkoumání.

Za šest let inspektoři uskutečnili téměř 74 tisíc kontrol, porušení předpisů přitom zjistili u zhruba 20 tisíců z nich. Společné stravování je tak nejproblematičtější oblast ze všech provozoven, které Státní zemědělská a potravinářská inspekce kontroluje.

Do roku 2015 prováděli kontrolu ve všech stravovacích zařízeních hygienici. Poté se ale museli vzdát části pravomocí, které převzala potravinářská inspekce. Ta uvedla, že po zahájení kontrol se ukázalo, že stav restaurací a dalších zařízení je velmi zanedbaný, významná část provozovatelů si není vědoma ani nezákladnějších povinností.

Inspektoři SZPI byli v tom období nuceni na místě uzavřít 144 provozoven pro neakceptovatelný hygienický stav. Většinou šlo o dlouhodobý nepořádek, rizikový technický stav, zaplísnění prostor a chladících zařízení, výskyt škůdců a absence jejich regulace anebo chybějící přívod teplé vody či nevyhovující podmínky skladování. Tedy potíže, které přímo ohrožují zdraví spotřebitelů.

Díky inspekcím se ale v letech 2015 až 2020 podařilo snížit počet nejzávažnějších prohřešků o víc než dvě třetiny. Středně a méně závažné prohřešky v oblasti hygienických požadavků přesto zůstávají problémem. „Pochybení inspektoři zjistili u 31 procent z celkem 45 508 jejich kontrol ve společném stravování,“ doplnil Kopřiva.

Falšování jídla

Svíčková | Foto: JOtruba,  Wikimedia Commons,  CC BY 3.0

Problémem, který se ve společném stravování často objevuje, je i klamání spotřebitele a falšování jídla. Třetina kontrolovaného masa byla jiného druhu, než provozovatelé uváděli. Levné náhražky zase vydávali za kvalitní suroviny.

„Například kontrolní akce zaměřená na druhovou pravost masa potvrdila klamání spotřebitele u třetiny z hodnocených vzorků. Třeba u dančího guláše nebo telecího kebabu. Nebo se jedná o nabízení pokrmů se smetanou. Označených svíčková na smetaně nebo těstoviny se smetanovou omáčkou, kdy ve skutečnosti jde o pokrmy připravené na bázi náhražky z rostlinných tuků. Řada provozovatelů klame spotřebitele i uváděním složek mozzarella, smažený sýr, smažený Eidam, přičemž kontrola potvrdla použití levnější náhražky z rostlinného tuku,“ vyjmenovává některé prohřešky SZPI.

Falšování a klamání spotřebitele inspektoři zjistili u 23 procent z celkem 10 a půl tisíce kontrolovaných vzorků pokrmů a nápojů.