Internetové bankovnictví zažívá rozvoj

Stále více lidí využívá pro své finanční transakce internet...

Stále více lidí využívá pro své finanční transakce internet. Zkrátka už i v Česku zapustilo kořeny internetové bankovnictví. Více už nám ale poví Zdeněk Vališ.

Za poslední rok počet českých uživatelů internetové bankovnictví výrazně vzrostl a nabídky bank se rozšířily. Potvrzuje to i Pavel Hejzlar z Československé obchodní banky.

"ČSOB na konci minulého roku evidovala téměř 52 tisíc uživatelů služby internet banking, kdežto ke konci prvního pololetí letošního roku už máme téměř 106 tisíc uživatelů, to znamená více než stoprocentní nárůst."

Spravovat své finance přes internet je prostě pohodlné. Umožňuje to klientům přístup k účtům a provádění běžných bankovních transakcí kdykoliv, ve dne, v noci, ve všední dny i o víkendu, a co je nezanedbatelné, také odkudkoliv. Má to ještě jednu výhodu - nízké náklady. Banky internetové klienty cenově zvýhodňují. Jak uvádí Pavel Hejzlar, nižší náklady mají samozřejmě i banky.

"Pokud naši klienti používají k obsluze svých účtů elektronické kanály, znamená to pro banku uvolnění pracovníků pro složitější poradenské služby. Nemusí se tolik věnovat rutinním transakcím, jako jsou třeba platební příkazy, a banka se může věnovat činnostem, které mají větší přidanou hodnotu. To samozřejmě znamená úsporu nákladů, respektive zvýšení výnosů."

Přesto ale velká část klientů zůstává raději dál u klasického bankovnictví. Má to různé důvody. Připojení na internet zatím vůbec není všude samozřejmostí. Hodně klientů ale může také odrazovat obava z nedostatečného zabezpečení internetového bankovnictví. I když všechny banky mají moderní zabezpečovací systémy, stupeň ochrany se liší v závislosti na způsobu, který banka používá k prokazování totožnosti klienta. Podle Libora Dostálka ze společnosti PVT patří mezi nejbezpečnější elektronický podpis, naopak příliš nedoporučuje mezi veřejností tolik oblíbené prokazování pomocí jména a hesla.

Stále více lidí využívá pro své finanční transakce internet
"Klient se autentizuje jednou na počátku relace a potom podává řadu platebních příkazů. Jednotlivé příkazy neobsahují důkaz autentičnosti. A za druhé, což je podstatně horší, útočník může vylákat jméno a heslo a potom ho využít v neprospěch klienta."

Ředitel společnosti Internet Globe Jakub Ditrich to upřesňuje. Říká, že veškerá data, která se dnes v bankovním světě vyměňují jsou v elektronické podobě. To znamená, že pokud má banka špatné zabezpečení svých interních systémů a dostane se jí tam nějaký hacker, tak vytáhne data o bankovních účtech libovolného klienta. Takže je úplně jedno, jestli zákazník přistupuje ke svým účtům přes internet nebo jestli poctivě chodí na pobočku banky a tam vypisuje různé příkazy. České banky ale mají podle Jakuba Ditricha dobře zabezpečené interní počítačové systémy. Proto není vůbec žádný důvod obávat se internetového bankovnictví. Nedávno například informovala televize Nova o třech případech, kdy vznikly problémy, chyba ale nebyla na straně banky.

"Ve finále se ukázalo, že všech třech případech, kdy se to stalo, bylo to vinou klienta. Ten si nedostatečně zabezpečil prostředky k přístupu do internet bankingu. To znamená, že si ten certifikát totožnosti uložil někam do svého počítače, který byl přístupný i jeho kolegům. Ti, když to zjistili, mu do jeho účtu vstoupili a provedli tam nějakou operaci."

Ředitel Internet Globe uvádí, že on osobně využívá přímé bankovnictví už delší dobu a je velmi spokojen, i když uznává, že ke složitějším operacím s vlastními penězi si samozřejmě zajede do banky.

"Já používám internetové bankovnictví už zhruba šest let. Pokud bych ale prováděl nějakou závažnější finanční operaci, nedělal bych ji přes internet. Zajel bych do pobočky své banky. Nicméně pro tu standardní agendu vystavování platebních příkazů a výpisů je internetové bankovnictví zcela ideální. Kdybych měl srovnat čas, který strávím přihlášením se přes počítač ke svému účtu a k provedení příslušné operace, s časem, kdy bych se musel fyzicky dostavit do bankovní pobočky, tak ten poměr je asi 1:20. A hledisko času je dnes hodně důležité."

Prvním peněžním ústavem v Česku, který začal plně poskytovat své služby prostřednictvím internetu a mobilního telefonu byla eBanka, původně Expandia Banka, která byla založena v roce 1997 převzetím Zemské banky v Olomouci. V současné době je většinovým vlastníkem banky Česká pojišťovna. Ta také navýšením kapitálu umožnila expanzi banky po celé zemi. Od svého vzniku získává eBanka každoročně řadu prestižních ocenění za kvalitu služeb. Také Jakub Ditrich se domnívá, že tato banka má zatím před ostatními ústavy určitý náskok.

"Nerad bych dělal reklamu, ale nejlépe v Česku je na tom eBanka, která vlastně má celou svou koncepci založenu na přímém internetovém bankovnictví nebo telefonním bankovnictví. Pokud mohu srovnávat, když vezmu v úvahu systémy ostatních bank, ten jejich je asi tak dva roky vepředu. Tam skutečně můžete udělat libovolnou operaci přímo v on-line režimu. U ostatních bank je to zatím omezeno na realizaci bankovního příkazu nebo na výpis transakcí."