Internetoví giganti by měli platit sedmiprocentní digitální daň

Foto: Gerd Altmann, Pixabay / CC0

Velké internetové firmy, jako jsou Facebook nebo Google, by měly platit sedmiprocentní digitální daň. Podle vlády by do státního rozpočtu mohla přinést pět miliard korun ročně. Zákon by mohl začít platit během příštího roku, ministerstvo financí zatím předběžně počítá s polovinou roku 2020. Návrh musí ještě schválit Parlament a podepsat prezident.

Foto: Gerd Altmann, Pixabay / CC0
Použitelnost zákona bude podle ministerstva financí časově omezená, posledním zdaňovacím obdobím bude rok 2024. Česko tím dává jasný signál, že jde o dočasné opatření, aby se zvýšil tlak na přijetí řešení na úrovni OECD nebo EU. Dani mají podléhat firmy, které mají v Česku obrat minimálně 100 milionů korun za rok. Daň se tak dotkne například společnosti Google, Facebook nebo Amazon.

Základ daně budou tvořit tržby za služby vztahující se k českým uživatelům.

"Použije se nový mechanismus, kdy se zisk přiřadí podle počtu uživatelů. Podíváme se, kolik uživatelů má daná společnost celosvětově, pak se podíváme, kolik uživatelů má v ČR a alokujeme zisk podle počtu uživatelů,"říká Kateřina Novotná ze společnosti Deloitte.

Foto: Simon Steinberger, Pixabay / CC0
Ministerstvo financí navrhuje zavést model digitální daně navržený dřív Evropskou komisí, který se ale v EU nepodařilo prosadit.

Google: tržby v ČR 6 miliard, daně necelých 9 miliónů

Například Google loni v Česku odvedl na daních necelých devět milionů korun. Daňoví specialisté ale dlouhodobě upozorňují, že suma neodpovídá tomu, jak se firmě v Česku reálně daří, uvedl před časem analytik společnosti Starteepo Dušan Jilčík:

"Google z ČR dostává tržby 6 miliard, je 1,5 krát větší než Seznam, na druhou stranu na daních zaplatil asi 26x méně. Tady je jednoznačně vidět, že Google naplno využívá toho, že má základnu v Irsku."

Martin Kopecký, foto: archiv Martina Kopeckého
Irské daňové zatížení totiž patří mezi nejnižší ze všech členských zemí Evropské unie.

Vláda zároveň schválila, že digitální dani nebudou podléhat společnosti, pro které je poskytování digitálních služeb okrajovou činností, nejvýše deset procent. Dani tak nebudou podléhat například automobilky, které umisťují placenou reklamu na chytré obrazovky v autech. Sedmiprocentnímu zdanění ale budou zřejmě podléhat některé platformy digitální ekonomiky jako třeba Airbnb nebo Uber.

Daňoví poradci upozorňují na mezinárodní závazky ohledně dvojího zdanění

Komora daňových poradců však návrh považuje za problematický kvůli mezinárodním závazkům ČR ohledně dvojího zdanění zahraničních společností, uvedl její expert Martin Kopecký:

"Tam bude jednak klasické zdanění v zemi toho příjemce, dejme tomu v USA, a pak tam bude ještě jedno zdanění 7 %, které bude velmi problematické, protože vůči tomu příjmu nebudu moci uplatnit vůbec žádný náklad, to znamená, ten příjem bude podléhat sedmiprocentnímu zdanění."

Jan Hamáček, foto: ČT24
Novou digitální daň musí ještě schválit obě komory parlamentu a podepsat prezident. Podle předsedy ČSSD a ministra vnitra Jana Hamáčka by šlo o první sektorovou daň v Česku, která by navíc byla vyšší než v okolních státech.

"To bude první sektorová daň, kterou v ČR zavedeme, a jsem i velmi rád za tu sazbu, protože je ambiciózní. Pokud se podíváme okolo nás, tak státy, které zavádějí takovou daň, jsou na třech či pěti procentech. Těch sedm procent více odpovídá tomu, jak obrovské zisky tyto firmy generují v ČR a alespoň část peněz by tu měla zůstat."

Průměrnou tříprocentní daň platí velké internetové firmy například ve Francii, naopak sedm a půl procenta zaplatí v Maďarsku. Rakouská vláda zvýšila chystané zdanění na pět procent z původně plánovaných tří. Plány na zavedení digitální daně již dříve ohlásily také například Španělsko či Británie. Za daňový ráj v tomto případě platí Irsko nebo Nizozemsko.