Jak to bylo s komiksem kdysi v Československu?

Na českém knižním trhu se objevila ojedinělá publikace věnovaná československému komiksu. Obrací se nejen na pamětníky, ale na mladé ctitele tohoto výtvarně literárního žánru a s nostalgií jim představuje kořeny dnešního komiksu.

Josef Ládek a Robert Pavelka  (vpravo),  foto: ČTK
Knihu Encyklopedie československého komiksu 1945-1989 napsali a přetištěné komiksy editorsky připravili Josef Ládek a Robert Pavelka. Nápad na sestavení publikace vznikl podle Pavelky spontánně:

"S mým kolegou Ládkem jsme se jednou sešli nad nějakým článkem, kde bylo řečeno, že tady komiksy v tomto období prakticky nevycházely. A když jsme dopočítali asi do 150 titulů, tak nám to začalo připadat podivné, a když jsme dospěli k tisícovce, tak jsme řekli, že by to stálo za zaznamenání. Spousta těch titulů se sháněla hodně těžko a některé byly už zapomenuté, hlavně ty starší..."

Mezi zapomenuté patřil například komiks Lenin a velká revoluce. Ten byl převzat z francouzského deníku Le Humanite, ale místo aby místnímu komunistickému vedení zalichotil, vyvolal značnou nevoli, funkcionáři ho pokládali za hanobení komunistického vůdce.

K nejzajímavějším vůbec patřil podle Ládka a Pavelky komiks z časopisu ABC Koperník a Jeroným:

"V tomto případě jsme vůbec nemohli zjistit, odkud je, až poměrně složitou cestou jsme vypátrali autora i vydavatele. Byli to Poláci. Na všemocný internet jsme se v tomto směru vůbec nemohli spoléhat."

Autoři slibují kompletní přehled historie českého komiksu v uvedených letech. Především chtějí ukázat, že se tu nerodila jen díla poplatná režimu, tematicky slabá či obsahově špatná.

Vlastislav Toman, bývalý šéfredaktor časopisu ABC, který se na komiks soustředil, dnes říká:

"Nedá se říct, že jsme byli apolitičtí, vždycky se musely nějaké úkoly plnit. Ale v podstatě jsme si dělali, co jsme chtěli."

Encyklopedie komiksu poukazuje na tvorbu konkrétních autorů, jejichž jména by se neměla zapomínat jen proto, že žili a tvořili v té či oné době. A často i za cenu osobního hrdinství, ze kterého neměli většinou vůbec žádný prospěch. Encyklopedie zachycuje všechny „obrázkové příběhy" otiskované na stránkách časopisu ABC, včetně materiálů přebíraných ze zahraničí (Francie, Maďarsko, Polsko, Jugoslávie).

Od dnešních komiksů se liší tyto historické zejména tím, že dnes je potlačena literární složka na úkor obrazu, soudí Pavelka. Také je rozdíl v technologii vzniku:

"Dřív byly ty komiksy důsledně malované ručně. Nebyla možnost něco dodělávat počítačem. takže i přes určitou neumělost a možná naivitu - v dobrém slova smyslu - je to opravdovější, přirozenější. Já bych to přirovnal k rozdílu mezi vinylovou deskou a cédéčkem."

Součástí publikace je i reprint slavného příběhu Přerušený souboj a jedna novinka. Tou je komiks Posel, který byl i dnes malovaný doslova ručně - vznikl kresbou prsty. Jeho autorem je Jan Paul. tento kreslíř vydal první komiks už jako dvanáctiletý:

"Tehdy mě to prostě oslovilo, ten svět, ta imaginace. Mohl jsem si vymýšlet svoje příběhy."

Čtenáři v encyklopedii najdou na sto komiksových příběhů, od jednoduchých stripů až po několikaleté seriály.