Jaký bude účet výstražné stávky?
Na hodinu přerušená výroba v řadě podniků, zastavené vlaky i hromadná doprava v některých velkých městech - tak by to mělo příští úterý v Česku vypadat. Odboráři totiž na 24. června ohlásili stávku, kterou chtějí projevit svůj nesouhlas s vládními reformami. Jaké oblasti zahrne, co vše zkomplikuje a jaký bude její účet?
"Všech 32 odborových svazů v rámci ČMKOS se do stávky zapojuje, a prakticky se zapojují všechny významnější subjekty, které stojí mimo ČMKOS. Jsem přesvědčen, že to bude největší akce tohoto druhu, to znamená stávky a demonstrace, které u nás od roku 1990 proběhly."
Zaměstnavatelé stávku kritizují. Podle nich způsobí mnohamilionové škody. Jak řekl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík, objevily se dokonce případy zastrašování ze strany zaměstnavatelů, a proto odbory začaly stávkujícím nabízet právní pomoc:
"Stávkujícím radíme, aby se zastrašovat nenechali, aby se chovali svobodně a v demokratické zemi svobodně využili svého ústavního práva zúčastnit se stávky kdykoliv. Snahy některých zaměstnavatelů, nechci paušalizovat, mohou vyvolat reakce, které by znamenaly, že se uskuteční akce jiných rozměrů, jiných parametrů než je jenom hodinová výstražná stávka."Běžný občan má už nyní největší obavy z hodinového přerušení provozu městské dopravy a dalších autobusových a vlakových spojů. Stávka by se měla dotknout i provozu pražské podzemní dráhy. Předseda odborů Dopravního podniku Metro Jiří Obitko však nabádá cestující k solidaritě:
"Ta stávka není v žádném případě postavená proti zaměstnavateli, není postavená proti občanům, proti uživatelům dopravy. My stávkujeme i za jejich zájmy, a doporučil bych, aby byli solidární."
Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala soudí, že vedení železniční dopravy nezbývá, než stávku svých pracovníků respektovat:
"Je to stávka, která je namířená nikoliv proti zaměstnavateli, ale proti vládním reformám. V tom případě je to o vyjednávání státu s odboráři, nikoliv o vyjednávání managementu Českých drah s odboráři. Hodina po poledni by neměl být takový problém, protože nejezdí lidé z práce, nejezdí děti do školy, je to přece jen v době, kdy nejezdí tolik vlaků a cestujících také tolik není."Přesto se zaměstnavatelé obávají velkých škod, které úterní výstražná stávka způsobí. Šéf ostravského dopravního podniku František Kořínek vysvětlil, co ho ke chmurné prognóze vede:
"Odhady škod způsobených tou stávkou mohou být i v řádu miliónů, protože tady nejde jen o to, že se zastaví doprava. Ta stávka se týká celého podniku. Přípravy by musely začít nejméně hodinu předem, protože vozy nemohou zůstat stát na trati, autobusy nemohou zůstat stát na cestách, čili je třeba všechny dopravní prostředky někam odvézt. Tam budou hodinu stát, a následně bude několik hodin trvat, než se zpátky dostanou na své jízdní řády. Takže chaos v dopravě a omezení dopravy rozhodně není na jednu hodinu, ale nejméně na čtyři, spíš na pět hodin."
Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky považuje plánovanou stávku za nelegální.