Jeden svět: Film který pomáhá

V Praze začal devátý ročník festivalu dokumentárních filmů Jeden svět, který organizuje humanitární organizace Člověk v tísni. Tento festival je nejen uměleckou přehlídkou, ale má také výrazný přesah do oblasti lidských práv a mezinárodní solidarity. Proto také v lednu získal významné ocenění od světové organizace Unesco.

Světlana Gannuškinová, foto: ČTK
"Jeden svět v tomto roce začíná 28. února v Praze, potrvá do 8. března, promítneme 123 filmů ze 40 zemí světa z 1200 přihlášených filmů, což je nejvíc, co jsme dosud měli," shrnuje základní údaje ředitel festivalu Igor Blaževič.

Festival Jeden svět začal na dvou místech v Praze současně: v kině Lucerna převzala z rukou ministra Alexandra Vondry cenu Homo homini (Člověk člověku) Světlana Gannuškinová, která se zabývá porušováním lidských práv v bývalém Sovětském svazu. Téměř souběžně v sousedním kině Světozor, zahájila festival světovou premiérou svého snímku Marcela režisérka Helena Třeštíková.

Světlana Gannuškinová a Alexandr Vondra, foto: ČTK
Ruská aktivistka Světlana Gannuškinová považuje udělení ceny Homo Homini za výraz solidarity a podpory: "Pro mě je velmi příjemné, že je to ocenění od Člověka v tísni, protože to je organizace, která začala jako úplně jedna z prvních pracovat v Čečensku, my jsme s nimi byli v úzkém kontaktu, takže je to vlastně ocenění od přátel. Na druhou stranu každá mezinárodní cena je důležitá tím, že my vidíme, že se na nás nezapomíná, že lidé mají zájem o to, co se u nás děje. A to je strašně důležité."

V roce 1993 se Gannuškinová podílela na založení významného ruského sdružení Memoriál, kde v současnosti vede projekt Migrace a právo. Porušování lidských práv v Ruské federaci je tématem snímku Zátah, který po předání cen Homo homini v předpremiéře uvedla německá režisérka Kerstin Nickigová.

Druhým zahajovacím filmem byl dokument Heleny Třeštíkové Marcela. Sleduje v něm osud hrdinky svého dřívějšího filmu Manželské etudy po 20 letech. Veřejnost při televizní projekci šokoval tragický osud hrdinky jedné z epizod Marcely, která opuštěná muži vychovává dvě děti. Dceru nešťastnou náhodou přejede vlak.

"Tady byl takový úplně ojedinělý případ, že diváci se vzbouřili proti nějakému osudu a aktivně se snažili ho ovlivnit. I toto se jemně v tom filmu reflektuje. A pro ni to samozřejmě bylo ohromné povzbuzení,"říká Třeštíková.

Tvorba Třeštíkové patří k vrcholům české dokumentaristiky. Je také příkladem, jak silně může dokumentární film působit na veřejné mínění. Igor Blaževič dodává: "Pro nás je to dvojí zahájení symbolickou ukázkou, o čem ten Jeden svět je: z jedné strany o lidských právech, o nějakých současných výzvách světa, ve kterém žijeme, ale z druhé strany o kvalitním filmu a o tom, jaké je místo nás Čechů s naším dokumentem i obecně v mezinárodním kontextu, ve světě."

Festival Jeden svět po projekcích v Praze poputuje do 15 měst České republiky.