Kajínek je podle Ivana Fíly promarněná příležitost

V českých kinech trhá návštěvnické rekordy akční dramatický snímek na motivy skutečných událostí Kajínek. Příběh na doživotí odsouzeného vraha a zloděje Jiřího Kajínka, kolem kterého se šíří dohady o tom, že je pouze nastrčenou figurou pykající za skutečného vraha, režíroval Petr Jákl mladší a do hlavních rolí obsadil řadu světových jmen: Konstantina Lavroněnka, Boguslawa Lindu a Wernera Daehna. S filmem se ale pojí také spor o autorství.

Film měl původně režírovat Čechoněmec Ivan Fíla, který napsal pro producenta Petra Jákla scénář a začínal připravovat natáčení. Pak byl ale náhle odvolán. Petr Jákl s Markem Dobešem napsali nový scénář a Jákl film nakonec i sám režíroval. Fíla ovšem mluví o plagiátorství. Jaký dojem získal z četby scénáře a z nového filmu Kajínek filmař a spisovatel Šimon Šafránek?

"Scénář i film mají velmi podobnou mechaniku příběhu, jsou tam podobné figury, základ je velmi podobný, nicméně Fílův scénář je mohem hlubší, postavy jsou procítěnější, jde o postižení nějakého fenoménu, zatímco ten film je prostě polopatičtější..."

Dejme teď slovo Ivanu Fílovi. Jak on celou kauzu vidí? Pro něj prý bylo už odvolání ve fázi příprav filmu nesrozumitelné:

"Ten film byl prakticky oslavou v Praze odstartován a čtyři dny potom jsem najednou dostal zprávu, že se jim scénář nelíbí, že nesouhlasí s určitými věcmi a že ho musím přepsat. To jsem odmítl a tak došlo potom k té výpovědi."

Teď tedy po určité době byl ten film natočen, Jákl ho režíroval, sám si ho se svým otcem produkoval. Vy tvrdíte, že vám byly zcizeny některé prvky, postupy. Můžete být konkrétnější?

Konstantin Lavronenko jako filmový Kajínek
"Já vycházím z toho, co jsem tehdy (na úplném začátku) dostal do ruky - scénář od Marka Dobeše - a z toho, co jaký scénář jsem potom odevzdal. Figury, kterou hraje Vladimír Dlouhý, a celé to pozadí kolem něj, celé ty vztahy... třeba i figura Boguslawa Lindy, to je všechno ode mě. To jsou vztahy z pozadí mezi policií, politikou, mezi těmi různými mafiány, které jsem jim prakticky ve svém scénáři vykreslil. Toto pozadí Jáklové převzali. To neznamená, že tam je scéna převzatá jedna ku jedné. Převzatá scéna ode mě. Ale je to převzaté dramaturgicky, a upravené tak, aby to teoreticky právně vzato nemohlo být označeno jako plagiát. Což je nesmysl, protože nejdůležitější jsou ty ukradené myšlenky. Ne dialogy, ne konkrétní scény, ale to, jak scénář strukturujete. A když se podíváte na film a přečtete si můj scénář, tak to je opravdu kolosální vykrádání."

Petr Jákl, foto: ČTK
Váš scénář má název Princip K, postava toho zločince není Kajínek, ale Karas, čili je vidět, že jste šel k zobecnění případu. Co si myslíte o tom, jak tu reálnou inspiraci zpracovali Jáklové s Dobešem?

"Samozřejmě pro mě je těžké být objektivní, ale pokusím se. Oni to udělali velmi povrchně, což mě hodně rozzlobilo. Tady jde o obecnou kauzu, teď nejde o to, že převzali něco ode mě, ta myšlenka je daná: případ Kajínek, ten je veřejně známý. Ale oni možná ze strachu, řekl bych, že se báli právních následků, měnili různá jména, ale přitom zanechali jméno Kajínek. Což je nesmysl, protože podle jména Kajínek se v tom filmu každý může poznat. Hrají si na něco, chvíli jakoby říkají pravdu, chvíli ji zase neříkají, potom se zase fabuluje, což je velmi diskutabilní záležitost.

Já jsem do svého scénáře dodal něco, co Jáklové v té době nevěděli, protože jsem měl kontakt k plzeňským policistům, kteří mi osvětlili pozadí té kauzy. Samozřejmě jsem scénář psal s uměleckou licencí, to ani jinak nejde, ale pokusil jsem se dostat na stopu pravého vraha. A myslím si dodnes, že jsem se tam dostal a čas možná ukáže. Jestli se potvrdí pravda, tak se možná potvrdí i teze z mého scénáře.

Snažil jsem se na základě vlastních rešerší nastínit celé pozadí, ale oni to ve filmu nedotáhli do důsledků. Zůstali velmi povrchní, vztahy nejsou jasné, je to vše jen v náznaku, aby nebyl možný právní postih. A je myslím promarněná šance. Tady nešlo o kauzu Kajínek, o člověka Kajínka, protože Kajínek je nastrčená figura. Tam šlo o mnohem víc, o kritiku celého systému, ale opravdu do hloubky, která v jejich filmu naprosto chybí."

A co bude dál? Budete se ke svému scénáři i k tomuto autorskoprávnímu sporu vracet?

"K filmu se vrátit už nemůžu, protože dva filmy na toto téma vzniknout nemohou. Vše jsem předal svému právnímu zástupci, dohodli jsme se, že se o tom dál nebudeme veřejně vyjadřovat, a on už podniká kroky, které je nutné udělat."

Tolik Ivan Fíla v rozhovoru pro Radio Praha.