Kalendárium
Před 550 lety byl Jiří z Poděbrad a z Kunštátu korunován českým králem. Stalo se tak 7. května roku 1458. Kdy páni z Kunštátu Poděbrady získali, řekl historik Petr Šorm z Polabského muzea.
"Páni z Kunštátu získávají Poděbrady někdy v polovině 14. století. Víme, že tam začali sídlit v roce 1351. Tehdy Boček z Kunštátu získal Poděbrady dědictvím po svém tchánovi Hynkovi z Lichtenburka a na Žlebech. V letech 1352 a 1366 pak císař Karel IV. Bočkovi z Kunštátu potvrdil Poděbrady jako dědičné léno."
Poděbradům se za nových majitelů vedlo dobře.
"Páni z Kunštátu, hlavně první majitel Poděbrad byl velice prozíravý hospodář. Onen Boček v druhé polovině 14. století založil kolem Poděbrad řadu nových vsí, jsou to ty známé Lhoty - Kostelní, Písková, Přední apod. A dokonce z Poděbrad, tehdy pouhé malé vesnice v podhradí, vytvořil první městečko."
Nejznámější z rodu, král Jiří z Poděbrad, se podle jedné z legend na hradě narodil. Jisté to ale není, jako rodiště se hrdě označují i další místa v Čechách i na Moravě. Narození Jiřího z Poděbrad je vůbec obestřeno tajemstvím. Jméno jeho matky není známé, což dávalo jeho nepřátelům později příčinu k posměškům o možném nemanželském původu českého krále. Podle legendy byl při jeho křtu přítomen sám Jan Žižka. Otec Jiřího, Viktorín z Poděbrad a z Kunštátu, působil totiž ve velitelském štábu slavného vojevůdce. Král využíval Poděbrady k mnoha účelům."Na Poděbradech docela často pobýval a především si z Poděbrad udělal jakési centrum své rodové moci, které ve čtyřicátých a padesátých letech 15. století hojně rozšiřoval. Poděbrady mu sloužily nejen jako hospodářské centrum regionu, ale zároveň i jako opora jeho politické moci. Často používal poděbradský hrad jako místo, kam nechával uvěznit své odpůrce. Třeba nejvyššího pražského purkrabího Menharta z Hradce po Jiřího dobytí Prahy v roce 1448, nebo hraběte Jindřicha Gera, když vyhrál nad Míšňany. Na Poděbradech byl dokonce určitou dobu vězněn papežský legát Fantin de Valle."
Zakladatel moderního českého herectví Eduard Vojan, od jehož narození uplynulo 6. května 155 let, vytvořil v Národním divadle na tři stovky rolí. A to od milovníků, přes postavy v konverzačních hrách až po slavné historické a tragické hrdiny. Jeho civilní herectví založené na hlubokém psychologickém prožití ztvárňované postavy se stalo vzorem celým generacím, ale cestu k divákovi si zpočátku hledalo jen velmi obtížně. Ve Vojanových začátcích totiž převládal ještě romantický deklamační styl. Cestu k divadlu si musel vybojovat. Otec neměl pro synovu vášeň pochopení a tak u Eduard Vojan utekl v šestnácti letech ke kočovné divadelní společnosti. Později se dostal až do Národního divadla v Praze, kde se s ním Leopolda Dostálová potkala hned při svém příchodu. Vzpomíná v archivní nahrávce Českého rozhlasu z roku 1970.
"Nesměle jsem vstoupila a nevěděla kudy kam. Pomocnou ruku podal mi sám Vojan. Přistoupil ke mě a docela prostě řekl: já jsem Vojan. Úplně jsem se zajíkla blahem, ale byla jsem posílena a už jsem kurážně pak šla dál. Při prvním styku s Vojanem jsem ho poznala jako člověka, ale na jevišti, když jsem směla hrát s jeho nádherným rekrutem Franckem, takovým divochem nezkroceným, byla jsem úplně okouzlena."
Když Eduard Vojan 31. května 1920 v nedožitých 67 letech zemřel, odešlo s ním i jeho herectví - to totiž nikdy nebylo zachyceno filmem, jemuž se Vojan záměrně vyhýbal, stejně jako hostování na zahraničních scénách.
Když před padesáti lety, 7. května 1958, zemřel jeden z průkopníků českého letectví Eugen Čihák, lámali si mnozí hlavy, kdo byl vlastně prvním českým pilotem. Rok předtím totiž vyšla kniha Jak jsem létal a padal, v níž Čihák poprvé po půlstoletí zpochybnil prvenství svého bratrance Jana Kašpara. Nepředložil k tomu však žádné důkazy, takže jeho tvrzení bylo posléze vyvráceno. Přesto patří Čihákovi významné místo v dějinách české aviatiky, mimo jiné díky množství zkonstruovaných letadel, jichž se svým bratrem postavil podle dobového tisku 11, podle svých vzpomínek jich "postavil a také rozbil šestnáct". Na rozdíl od Kašpara, s nímž léta spolupracoval, absolvoval Čihák úspěšně i obtížné mezinárodní zkoušky a v roce 1912 obdržel jako třetí český letec (po Janu Čermákovi a Boženě Láglerové) mezinárodní pilotní průkaz letecké federace FAI (s číslem 51).